Här slår Zlatan kungafamiljen i överlägsen stil: “Han är som ett välregisserat företag”
Zlatan Ibrahimovic är inte bara bäst på fotboll i Sverige, utan han är även de svenska mediernas stora favorit. Under det gångna året omnämndes fotbollsstjärnan i nästan 20 000 fler artiklar än hela kungafamiljen tillsammans.
— Han lever sitt varumärke fullt ut, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan i Göteborg, till TT.
Mot Lichtenstein skapade Zlatan Ibrahimovic återigen nya rubriker med mål och missad straff. Landslagskaptenen är inte bara ohotad etta på fotbollsplanen i Sverige – han är även den idrottsman som omnämns absolut flest gånger i media. Totalt skrevs det 54 267 artiklar om stjärnan under det gångna året, vilket kan jämföras med tvåan på listan – Erik Hamrén och sina i jämförelse relativt fjuttiga 19 460 artiklar.
Inte heller idrottsstjärnor i andra sporter som exempelvis Charlotte Kalla är i närheten av Zlatans siffror:
— Det spelar liksom inte någon roll vad Charlotte Kalla, längdåknings- och ishockeylandslaget gör. Det är ändå Zlatan som är i topp, säger Ioanna Lokebratt på Retriever till TT.
Det är just medieanalysföretaget Retriever som gjort undersökningen tillsammans med TT. För tre år sedan nämndes Zlatan Ibrahimovic i olika medier cirka 100 gånger per dygn. Den siffran är nu uppe i 150 gånger per dygn, vilket blir ett omnämnande i media var tionde minut.
Utanför sportens värld finns det dock en person som omnämns fler gånger än Zlatan och det är statsminister Stefan Löfven. Däremot tycker media att det är betydligt roligare att skriva om Zlatan än om kungafamiljen. Under det senaste året skrevs det nästan 20 000 färre artiklar om hela kungafamiljen än om Zlatan.
Det är dock inte bara i fotbollssammanhang som det skrivs om fotbollsstjärnan. Hans bok har blivit väldigt omtalad världen över och nu är det stort medialt fokus på möjliga filmer om hans liv och lanseringen av hans egen parfym.
— Han är som ett välregisserat företag. Han lever sitt varumärke fullt ut, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan i Göteborg, till TT.
Frågan är om Zlatans stora mediala utrymme gör att andra idrottsstjärnor inte får samma uppmärksamhet som de kanske förtjänar, men Ossiansson säger att så inte är fallet.
— Nej. I så fall skulle det ju betyda att bara för att det finns ett stort företag inom en bransch så skulle det aldrig kunna komma något annat. Men folk behöver nog fundera på hur de kan vara unika och om de ens vill vara det. Fotbollen är ju dessutom en världssport, det har också betydelse.
Casper Nordqvist
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: