Mera öl-pengar kan locka fler svenskar till FC Köpenhamn
En av Skandinaviens mest spendersamma klubbar kan fortsätta att slå på stora värvningstrumman i flera säsonger till. FC Köpenhamn förnyade nämligen på torsdagen kontraktet med öl-jätten Carlsberg till 2021.
FC Köpenhamn har med pengabuntar lockat många svenska spelare till sig genom åren. Just nu spelar Per Nilsson, Johan Wiland, Alexander Kacaniklic, Mikael Antonsson och senast i raden att skriva på för danskarna är IFK Göteborgs Ludwig Augustinsson som ansluter till den danska huvudstadsklubben efter nyår.
Och FCK kommer fortsätta kunna locka spelare från svensk fotboll i många år till.
– Vi är otroligt glada över samarbetet med Carlsberg och är solta att ett sånt stort varumärke tror så mycket på oss och dom komersiella möjligheterna i FC Köpenhamn, säger klubbens administrativa direktör Anders Hörsholt till fck.dk.
Det gamla sponsoravtalet går ut 2016 men det har alltså nu förnyats till att räcka till och med 2021, vilket tryggar den ekonomiska framtiden för klubben. I och med den förlängningen så är det också det längsta huvudsponsoravtalet i Superligaens historia med dom 22 år det blir när avtalet går ut.
– Vi har en lång och fin historia och Carlsbergs logga är i det närmaste en lika stor del av vår tröja som klubbemblemet. Vi ser fram emot att skriva nya kapitel i vår historia, säger Hörsholt.
Den här artikeln handlar om: