Nya strategin ska ge storpublik på Friends: “Hoppas på 35 000-40 000”

Mot Bulgarien i oktober kom inte ens 22 000 åskådare till VM-kvalmatchen på Friends. I mars väntar ny match hemma för A-landslaget, då mot Vitryssland och nu har en ny biljettkategori införts av förbundet där en biljett aldrig kostar mer än 200 kronor.

Inte helt oväntat har det det svenska landslaget tappat i publik sedan Zlatan Ibrahimovic hoppade av efter EM. Mot Bulgarien i oktober kom knappa 22 000 till Friends Arena, vilket var bottenrekord för en tävlingsmatch.

Svenska fotbollförbundet har fått mycket kritik för att biljetterna på landslagets matcher är för dyra och nu har de agerat. En ny biljettkategori har införts där priset aldrig är mer än 200 kronor – oavsett vilket motstånd som landslaget möter.

I slutet av mars väntar Vitryssland på Friends Arena och redan nu märker förbundet ett ökat intresse då det på bara ett par dagar sålts över 13 000 biljetter till matchen. Niklas Bodell, kommunikationschef på SvFF, siktar på publiksuccé mot Vitryssland.

“Dessutom är ju tidpunkten, en lördag klockan 18.00, naturligtvis betydligt mer attraktiv. Jag hoppas på mellan 35 000 och 40 000 åskådare och med tanke på tidpunkten och dagen är möjligheterna för familjer och föreningar att se matchen bättre”, konstaterar han i ett pressmeddelande.

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALLSveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: