Sport och blockchain: osannolika kamrater
Blockchain-tekniken blev känd för allmänheten i samband med lanseringen av Bitcoin och andra kryptovalutor. Det krävs en examen i datavetenskap för att förstå de särskilda fördelarna med blockchains när det gäller digitala valutor. Även ”vanliga” människor börjar dock förstå att blockchains har potential att lösa bestående problem utöver kryptovalutor: Det kan röra sig om hantering av försörjningskedjor, digitala ID-handlingar, internationella överföringar och mycket mer.
Med sin kryptering med offentliga nycklar, distribuerad arkitektur och stöd för decentraliserade tillämpningar kan blockchains tyckas passa bättre i datavetenskapliga laboratorier än på fotbollsplanen. Ett överraskande stort antal idrottslag har dock lanserat stora initiativ till blockchain; de flesta av dem är relaterade till icke-fungibla mynt, eller NFT:er.
NFT-grunderna
Föreställ dig att du ärver en guldring eller får en i present. Du skulle förmodligen vilja veta vad ringen är värd, eller hur? Du skulle då ta ringen till en juvelerare för värdering.
Men bedömningen är inte den slutgiltiga berättelsen. Om det var din mormors vigselring har den en unik proveniens som ökar dess värde. Ingen juvelerares värdering kan säga vad den är värd för dig eftersom den är unik.
Ringar som inte har något sentimentalt värde, som inte har något unikt värde, är utbytbara. Ordet ”fungibelt” är en jargong som jurister inom försäkringsbranschen använder för att beskriva generiska föremål som kan ersättas med föremål som i stort sett är identiska.
De flesta mynt i kryptovalutor är utbytbara. Ett Ethernet-mynt är detsamma som alla andra. Men vissa mynt är förknippade med unika objekt i den verkliga världen – till exempel konstnärliga mästerverk.
När du köper mynt köper du delvis eller helt ägande av det unika konstverket. Detta ägande representeras som en NFT, vilket betyder ”non-fungible token”. NFT-token fungerar som serienummer: De har ett unikt förhållande till de varor online eller offline som de är associerade med.
Alla fungibla mynt har exakt samma värde, medan icke-fungibla token kan ha ett unikt värde baserat på NFT-myntets förhållande till en underliggande tillgång. Det innebär att NFT-mynt köps och säljs i enlighet med marknadsfaktorer, inklusive den associerade tillgångens sällsynthet, inneboende värde, investeringspotential och betydelse.
Sport NFTs: Bortom uttråkade apor
I sin mest uppmärksammade form förknippas NFT:er med digitala tecknade bilder av uttråkade apor och nördiga punkare.
Men många idrottslag har börjat göra NFT till en central del av sina ansträngningar för att bygga upp och engagera en stor supporterbas.
Socios är en ledande marknadsplats för fans för sport NFTs. Webbplatsen stöder för närvarande mer än 50 professionella idrottslag med NFT:er som ger fansen unika fördelar.
Fans som har köpt NFT:er kan till exempel bli inbjudna till särskilda evenemang där de kan träffa spelare och få företrädesrätt vid sportevenemang. Vissa lag skickar T-shirts signerade av lagmedlemmar. Andra låter NFT-innehavare välja den musik som ska spelas på arenorna när laget presenteras eller när en lagmedlem gör mål.
Socios började med att koppla samman europeiska fotbollsklubbar med fans men plattformen har nu breddat sig. I dag erbjuder den NFT-baserade tjänster till klubbar inom många sporter: fotboll, e-sport, kampsport, motorsport, basket, tennis, amerikansk fotboll, ishockey, mls, rugby med mera.
Du kan besöka Socios webbplats för att köpa NFT:er för att stödja vissa lag. Om du vill investera i själva plattformen måste du besöka en kryptovalutabörs som Kriptomat och köpa de mynt som driver webbplatsen: Chiliz, eller CHZ. Chiliz-tokens fungerar som den interna valutan hos Socios, och att köpa Chiliz är som att investera i Socios-plattformen.
Socios erbjuder ett unikt ramverk som sportföretagen kan använda för att öka intäkterna och engagemanget hos fansen. Men när det gäller sport-mynt är Socios långt ifrån det enda alternativet. Du kan även hämta sport NFTs på OpenSea, Rarible, Aetsoft, Enjin, Accubits, Nifty Gateway, AirNFTs, Sorare, Dibbs och andra plattformar.
Direkt till källan
Vissa idrottslag, spelare och ligor har anammat den etiska principen bakom blockchain-tekniken genom att kringgå marknadsplatser och erbjuda NFTs direkt till fansen.
Till exempel erbjuder USA:s National Basketball Association Association NFTs, en uppsättning tokens som representerar professionella basketspelare. Dessa ”dynamiska” NFT:er ändrar sitt utseende beroende på hur spelarna som de representerar presterar i verkligheten. En livlig marknad för köp, försäljning och handel leder till att provisioner hamnar i NBA:s fickor.
Major League Baseball arbetar på ett liknande initiativ. År 2021 blev ishockeylaget New Jersey Devils det första NHL-laget som sålde sina egna NFT:er.
Före Association NFTs samarbetade NBA med Dapper Labs för att skapa NBA TopShots, NFTs som förknippades med stora ögonblick i basketbollens historia.
Fotbollsklubben FC Barcelona har skapat sin egen kryptovaluta – inte en NFT, utan en kryptovaluta för allmänna ändamål, FC Barcelona Fan Token, som handlas som BAR.
De flesta NFT-marknadsplatser kräver att kunderna betalar för NFT och tillhörande avgifter med kryptovaluta. Därför kan det första steget i en sport NFT-resa vara att att upprätta ett konto på en lättanvänd kryptovalutaplattform som Kriptomat.
Om Kriptomat
Kriptomat grundades 2018 och revolutionerade kryptovalutavärlden med införandet av den enklaste plattformen i Europa. Kriptomat gör digital finansiering så enkel att alla kan få tillgång till den frihet, rättvisa och infriande som krypto representerar. Hundratusentals kunder i Europa och i 120 länder världen över litar på Kriptomat när de köper, säljer, byter, tjänar, delar och investerar i krypto.
Den här artikeln handlar om: