Bajen har träffat Arsenal: “Bästa besöket någonsin”

Det rycker allt närmare – i juli flyttar Hammarby från Söderstadion till nya Tele 2 Arena. Förberedelserna är minutiösa och har pågått i åratal.
I ambitionerna att få till en så lyckosam flytt som möjligt så har Bajen vänt blickarna mot England. I somras besökte en Hammarbydelegation Arsenal, avslöjar Bajens marknadschef Patric Ljungström.

– Ja, vi var där i somras och ska dit igen i mars. Vår biljettansvarige Göran Rickmer kallar besöket i somras för det bästa studiebesöket han varit på, och det säger en del. Det var enormt lärorikt, säger Ljungström till FotbollDirekt.se.

– Vi har ju jobbat med den här flytten så länge i och med att arenaprojektet varit levande sedan tidigt 2000-tal. Vi trodde att vi hade koll på det mesta, men studiebesöket blev verkligen en bekräftelse på våra farhågor kring en sådan här flytt.

Besöket förra sommaren kom till genom Hammarbys minoritetsägare AEG. En kontakt på AEG:s Europakontor i London jobbade tidigare som försäljningschef hos Arsenal. Denne var med under tiden för flytten från Highbury till Emirates Stadium i mitten på 00-talet och ordnade med ett besök.

Apparaten kring Arsenals flytt var förstås på en annan nivå än den Hammarby är på gång med nu, men det går ändå att lära sig av, säger Patric Ljungström.

– Highbury-Emirates och Söderstadion-Tele 2 Arena… det kan låta som två olika världar. Men grejen är att man ställs inför samma problem vid en flytt, en fotbollsklubb är en fotbollsklubb och de hade samma utmaningar då som vi har nu. Till exempel, hur skulle man få hardcore-supportrarna på Highbury att acceptera flytten, få dem att trivas på Emirates? De hade exempelvis svårt att sälja ut kurvorna på Emirates första säsongen.

Under samma besök träffade man dessutom Chelsea och Queens Park Rangers – bägge planerar för arenaflyttar – men också Championship-klubben Brighton, som bytte till moderna AMEX Stadium för några år sedan. Brighton ses som den stora föregångaren på området av Patric Ljungström.

– Det är en flytt i samma storlek som oss, från en mindre arena till en med 30 000-kapacitet. De har verkligen tänkt till kring säkerhet och evenemang och genomfört en del fantastiska saker som vi bara kan drömma om. Exempelvis kan de skifta belysning på bortasektionen så att den passar bortalagets färger. Och de har dealar med lokala bryggerier, så att bortalagets fans kan köpa öl från bryggeriet hemifrån.

När Hammarby nu åker tillbaka i mars så blir det med en mycket större delegation. Hela evenemangsorganisationen ska få studera hur Brighton jobbar.

Vad hoppas ni få ut av besöket i mars?

– Det är två saker, dels så inför vi ett nytt biljettsystem för säsongen 2014, och det är samma biljettsystem som tillämpas på O2 Arena sedan London-OS i somras. Sedan ska vi gå på en match med Brighton och titta på hur man jobbar under match. Det kommer vara enormt nyttigt inför vår egen premiär på Tele 2.

– Arbetet med det här är mycket mer omfattande än folk kanske tror. Även om det här verkar vara science fiction för många fortfarande så är det ju helt avgörande för klubbarnas framtid. Säljer vi inte biljetter så kan vi inte värva spelare heller, så är det ju. Därför så ger sådana här besök jättemycket.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: