Gais-Bajen har blivit derby: “Alla kanske inte gillar det”

I måndags spelade Gais Göteborgsderby mot Örgryte. I går lanserade klubben en kampanj inför matchen mot Hammarby som man kallar “arbetarderbyt”.
– Det är en kul grej, sen har ju klubbarna  många likheter också, säger Gais marknadsansvarige Mathias Ekberg till FotbollDirekt.se.

Matchen mot Hammarby spelas först den 23 maj, men Gais har redan nu lanserat sin skämtfulla kampanj för att locka publik till Gamla Ullevi.
– Änna är ju Göteborgscitatet och tjääna får stå för Stockholmsdelen, det kommer ju från tv-programmet Cafe bärs och även i Solsidan säger de så. Vi ville göra något kul till en match där kan vi få bra publik. Vi hoppas på ungefär 6000 till den matchen, det är inga jättesiffror, men fotbollspubliken i Göteborg är svårflörtad.

Affischer och annonser
Kampanjen går inte bara ut via de sociala medierna utan kommer även synas på gator och torg.
– Vi har tryckt upp lite affischer och kommer även köra en annonskampanj veckan innan matchen. Vi la ut kampanjen igår på vår hemsida och på Facebook och det spred sig väldigt fort, det är roligt. Det har till och med bildats en egen grupp som heter Änna-Tjääna. Vi har fått mycket positiva kommentarer och spridningen har varit stor, vi hade väl kanske inte riktigt räknat med den responsen.

För att skapa en extra hausse kring matchen har man valt att kalla matchen för arbetarderbyt.
– Att vi väljer att kalla det för arbetarderbyt kanske inte alla gillar, men vi tycker att det är kul att göra något lite annorlunda. Sen har ju Hammarby och Gais många likheter också med supportrar och kulturen som finns i båda föreningarna.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: