Hammarbys publikpengar investeras i nyförvärv – och i tvättmaskin
Hammarby säljer ut söndagens hemmamatch mot Ljungskile. Över 31 000 biljetter, och redan inför matchen ett publiksnitt på över 18 000 personer. Stora pengar kommer in i publikintäkter, men Bajen håller hårt i kassakistan. En ny tvättmaskin har dock köpts in:
– Vår materialare har i många år fått kämpa med en gammal tröttkörd tvättmaskin, så nu när vi har fått lite extrapengar har vi valt att köpa en ny. Annars kör vi på som vanligt, säger Hammarbys vd Henrik Kindlund till Direktpress.
FD kunde i går berätta att Hammarbys mål om att sälja ut Tele2 Arena till söndagens Ljungskilematch var på väg att infrias nästan en vecka i förtid. I dag tisdag återstår i skrivande stund ynka 263 biljetter. Utsålt blir det.
– Det är helt galet. Mycket talar för att vi kommer ha ett hemmasnitt på runt 20 000 när säsongen är över. Det jag är mest stolt över är ändå den otroliga stämning som varit på läktaren i år, det har slagit alla rekord, säger vd:n Henrik Kindlund till Direktpress.
Hammarby har 18 130 i publiksnitt mot ett budgeterat snitt på 13 500, skriver Direktpress. Med andra ord strömmar “bonus-pengar” in till klubben och man har också tagit in två nyförvärv i sommar i Lars Saetra och Linus Hallenius. Men det är ingen vidlyftighet när man nu får utökade möjligheter ekonomiskt.
– Att Hammarby kan gå så här mycket plus utan att sälja spelare har nog aldrig någonsin inträffat, säger Henrik Kindlund.
– Självklart har vi fått ett rejält tillskott, men även om vi slår oss för bröstet och är stolta över våra publiksiffor tänker vi inte sväva iväg. Pengarna stannar kvar på kontot.
En investering har man dock gjort, utöver nyförvärven.
– Ja, vår materialare har i många år fått kämpa med en gammal tröttkörd tvättmaskin, så nu när vi har fått lite extrapengar har vi valt att köpa en ny. Annars kör vi på som vanligt.
Den här artikeln handlar om: