Svensk fotbollspublik ska bli ännu större: “Vill skapa en varaktig förändring”

Allsvenskan har medvind – premiäromgången drog rekordpublik och de fina siffrorna håller i sig. Men över längre tid ska fotbollspubliken öka ytterligare – och stanna kvar. Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) jobbar med utveckla evenemangssidan i allsvenskan och superettan:
– Vi har allt från de som drar 40 000 åskådare på en match till de som drar 300. Alla kan inte komma upp i samma siffror, men kanske kan vi få de som drar 40 000 att få 42 000, kanske kan de som drar 300 komma upp i 400, säger SEF:s generalsekreterare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.

Allsvenskan har efter omgång sju ett publiksnitt på över 10 000 (10 093). Det är en hajp och ett drag kring högsta serien som är större än på länge, och publiktillströmningen håller i sig.

Är det ett resultat av Malmö FF:s framgångar i Champions League, av att Hammarby gått upp i allsvenskan, att flera klubbar gjort namnstarka nyförvärv? Oavsett anledning, så ska allsvenskan och superettan på sikt ha en ännu större och bredare publik, och en mindre “konjunkturkänslig” sådan.

2013 genomförde SEF tillsammans med undersökningsföretaget United Minds den största kartläggningen av svenska fotbollsbesökare som någonsin gjorts.

I undersökningen hittade man fyra huvudtyper av besökare: “Patrioten”, “Läktarexperten”, “Matchkonsumenten” och “Upplevaren” (mer om undersökningen och förklaringar till huvudtyperna hittar du HÄR), där de två förstnämnda går att beskriva som mer återkommande allsvenska besökare.

Nu fortsätter SEF arbetet med att försöka nå ut till ännu fler. Evenemangsutveckling är ett område där elitklubbarnas intresseorganisation kommer jobba ännu hårdare framöver, berättar SEF:s generalsekreterare Mats Enquist.

– Det handlar dels om att bevara kärntruppen, de två första grupperna (“Patrioten” och “Läktarexperten”), men också att nå ut till de två andra (“Matchkonsumenten och “Upplevaren”. Vi är oerhört måna om att behålla de grupper besökare som utgör kärnan, säger Enquist till FD och fortsätter:

– Det är en väldig balansakt i hur man ska öppna upp för nya åskådargrupper utan att på något sätt ta i från något från de vi redan har.

Arbetet ser ut att ha sitt ursprung i United Minds-undersökningen, men grunden med arbetet att utveckla evenemangsbiten har funnits där ända sedan man satte visionen om “Nordens bästa liga” 2010. Samtidigt som det går bra för allsvenskan överlag så finns det klubbar där och i superettan som har tuffare att nå ut.

– Man ska ha klart för sig, att förutsättningarna är olika på olika ställen. Det som funkar i Borås kanske inte gör det i Norrköping, och vi har klubbar som har olika förutsättningar vad gäller publikunderlag.

– Det är det vi ska titta på, vilka åtgärder som fungerar på vilka ställen. Det är 32 klubbar i SEF, och bland dem så finns det de som drar 40 000 åskådare på en match till de som drar bara några tusen, och de som kanske bara har 300 på en match. Och alla kan inte komma upp i samma siffror, men kanske kan vi få de som drar 40 000 att få 42 000, kanske kan de som drar 300 komma upp i 400?

– Det är ett helhetsarbete, och det är också viktigt att man inte bara har storstadsperspektivet. Hur man kan utveckla delokala förutsättningarna på olika orter. Vad krävs i Helsingborg efter förra årets händelser, vad krävs i Uppsala där Sirius är på sitt andra år i Superettan och vad krävs på mindre orter där kanske andra sporter konkurrerar. Det är ettutredningsarbete vi kommer göra nu.

– Då kommer vi komma in på olika områden, som varumärkesbyggande och IT-satsningar exempelvis. Men det handlar om att vi själva ska förstå hur vilka åtgärder som fungerar var, och hur varje enskild klubb ska kunna nå ut. Det finns saker som är direkt kontraproduktiva att genomföra på vissa ställen, men som kanske funkar väldigt bra på andra. Det finns också saker hos vissa klubbar som andra kanske kan ta lärdom av.

Att det nu är medvind i allsvenskan publikmässigt betyder ju inte att det kommer vara så för alltid, säger Mats Enquist, och arbetet med att skapa en positivt utveckling som håller i sig tar tid. Enquist jämför det långsiktiga arbetet med attstyra en supertanker:

– Det kommer ta en stund, men när väl rörelsen är i gång så kommer det märkas varaktigt, säger han och fortsätter:

– Det är ofta så mycket reaktiva åsikter, synpunkter och förslag som kommer utifrån vad som hände i senaste matchen. Det är kul om det kommer fram att vi också bedriver ett arbete på längre sikt, och det är minst lika värdefullt som att parera det som ”hände i lördags”. Om man bestämmer sig för att driva ett envetet, långsiktigt och strategisk arbete, då kommer utvecklingen märkas längre fram – och stötta i både bättre och sämre tider.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: