Svenska fotbollspubliken står starkt i Europa – Hammarby en maktfaktor
Sverige har ökat näst mest i publiksnitt bland de europeiska ligorna sedan 2010/2011. Sedan Hammarby tog klivet upp till allsvenskan 2015 har serien fått en stor ökning vad gäller publik medan superettan tappat sedan Bajens avancemang.
Det är ingen hemlighet att den svenska publiken står högt i kurs när det kommer till klubblagsfotboll. Stockholmsderbyna är kända runtom i hela Europa och såväl Malmö FF som IFK Göteborg har också skapat läktarminnen på sina matcher som gett eko utanför Sveriges gränser.
Bilder och videos på tifon från de största lagens matcher i Sverige har blivit virala och trots att allsvenskan inte rankas särskilt högt rent fotbollsmässigt ökar publiksnittet i Sverige.
Det kommer fram i undersökningen “European Leagues Fan Attendance Report2” som gjorts av Europeiska ligornas egna paraplyorganisation European Professional Football Leagues (EPFL).
I den framkommer det att Sverige är tvåa på listan över ligorna vars publiksnitt ökat mest i Europa sedan 2010/2011. Den svenska ökningen är hela 5,9 procent.
Det är också tydligt att Hammarby haft en stor inverkan på att allsvenskans publiksnitt ökat. 2014 när Bajen fortfarande var kvar i superettan hade allsvenskan ett publiksnitt på 7 132 åskådare. 2015, då Hammarby var tillbaka i allsvenskan, hade serien 9 967 åskådare i snitt.
Hammarbys betydelse märks också av i superettan. 2014 med Bajen kvar hade superettan ett publiksnitt på 3 267 åskådare, medan samma serie året därpå bara hade 1 623 – då det grönvita Stockholmslaget alltså inte längre var kvar i superettan.
Ökning i publik sedan 2010/2011:
1. Israel 13.7%
2. Sverige 5.9%
3. Belgien 4.9%
4. Finland 2.1%
5. Frankrike 2.0%