Vill inte sälja biljetter som inte finns - AIK:s nya satsning
- Det är lite vår tanke - i stället för att sälja någon fiktiv biljett som inte finns på riktigt, så vill vi sälja en produkt, där supportrarna får något värde tillbaka, säger Fredrik Söderberg, biljettansvarig i AIK till FotbollDirekt.se
I de ovissa tider som råder agerar klubbar olika för att stärka upp ekonomin. En klubb som ofta ligger i framkant när det gäller kampanjer är AIK och i måndags startade en ny kampanj, där klubbens supportrar bland annat kan köpa biljettvouchers till kommande matcher i allsvenskan.
- Det är över 700 sålda och hela kampanjen, där vi har flera olika kampanjer i vår linje, där man bland annat kan köpa t-shirts och mössor har gett över 1,5 miljon kronor, säger Fredrik Söderberg. Just grejen med biljettvouchers är något som AIK inte har testat förut och det är heller inte något som är speciellt vanligt hos andra klubbar.
- Att vi ligger bra till kreativt jämfört med andra klubbar är ingen hemlighet men det är heller ingen tävling gentemot andra klubbar. De gör sitt bästa utifrån deras förmåga. Men här kände vi att det är viktigt att vi inte har "luftbiljetter" - utan att om du köper en voucher ska du ha möjlighet att gå på en riktig match.
Voucher-biljetterna ligger på olika prisklasser och Fredrik Söderberg säger att de är närmast att jämföra med ett presentkort.
- Det värde du köper vouchern för kan du sedan byta in biljetter mot. Du måste förse dig med en biljett när matcherna väl släpps upp till försäljning. Vouchern är som ett betalmedel.
Så om jag köper en voucher för exempelvis 150 kronor så behöver jag skjuta till en femtiolapp om biljetten kostar 200 kronor?
- Ja. Precis så.
Söderberg berättar också att han är imponerad av hur väl kampanjen har tagits emot av AIK-supportrarna.
- Fantastiskt väl har den tagits emot. Den här klubben visar hur man kan sluta upp när det verkligen gäller. Vi är tagna av det engagemang som våra supportrar visat oss. Vi har hela tiden sagt att den är kampanjen är proaktiv. Vi är som många andra oroliga för framtiden som står framför oss. Det kan ta vägen åt olika håll.
Hur många vouchers har ni tänkt sälja, finns det något tak?
- Nej. Vi har ett talmål på fem miljoner kronor på hela kampanjen och i den ingår biljettvouchern som en del. Det är en målsättning som vi strävar emot. Under de omständigheter att allsvenskan drar igång i juni, så hoppas vi kunna ha ett bidrag som gör att vi ska kunna ha vår verksamhet så opåverkad som möjligt.
När det nu slagit så väl ut med biljettvouchers, är det något ni kommer att satsa på i framtiden också under ett "normalt" år?
- Tanken har faktiskt slagit oss. Det är ingen dum idé att kunna erbjuda biljettvouchers. Det säkerställer att folk kan nyttja de som biljetter till matcher. Det är lite samma funktion som ett säsongskort.