Finansanalytikerns oro för Bajen och huvudsponsorn: “Jag får inte ihop det”

Hammarby har skrivit sitt största sponsorsavtal någonsin och enligt FotbollDirekts källor så har alltså Zlatan Ibrahimovic haft stort inflytande.

Sport och finansanalytikern Dan Persson har följt utvecklingen för FotbollDirekts räkning och ser så här på Milanstjärnans affärsmässiga inflytande.

– Att Zlatan är inblandad i Hammarbys affärer är inte förvånande. Det vore förvånande om han inte var det. Det är klart att hans namn och ”star quality” gör det lättare för Bajen med sponsorer, säger Dan Persson.

Hammarby har tagit hem två nya viktiga avtal och där det ena alltså beskrivs som historiskt. Bajen kommunicerade i samband med att det blev officiellt med Huski att det sannolikt handlar om den största sponsorsdealen någonsin i svensk klubblagsfotboll.

Hur mycket det är värt är däremot ännu så länge inte känt, men klart är hur som helst att det kommer att ge Hammarby ny ekonomisk trygghet. 

Att Huski uppges ha ekonomiska problem oroar däremot inte Bajens styrelse och  någonting som Hammarbys marknadschef Patrik Blomquist bemötte så här när affären offentliggjordes i förra veckan.

”Det är jättebra att man ställer de frågorna, och det är självklart att de frågorna kommer. Men det kan jag säga: Den finansiella stabiliteten som finns är väldigt stark”.

FotbollDirekt.se har nu under några dagar varit i kontakt med sport och finansanalytikern Dan Persson som också är chefredaktör för den nystartade sajten Idrott & Samhälle, och han är något tudelad över det han har sett så här långt. 

Persson ringar främst in följande kring Huski: att det är ett bolag som funnits i mindre än tio år, hur det endast omsatte fem miljoner kronor för 2019 och gjorde en förlust samma år med 24 miljoner kronor och hur 18 miljoner är bolagets samlade tillgångar. 

Det här är siffror och en utveckling som konfunderar experten. 

- Det man kan säga utifrån dessa kända siffror är att om förlusten 2020 är lika stor så är man på obestånd. Det vet vi dock inte än. Finns riskkapital och planer på en global lansering? Det måste det rimligen göra är min bedömning, säger Dan Persson till FotbollDirekt.se. 

- Sammanfattningsvis om Huski är det ett bolag med en tydlig lansering mot ”outdoor” och vintersport och då blir valet av Hammarby bara på det viset inte maximalt logiskt. Inte som jag ser det. Så utifrån de siffror som är kända och att det här är ett företag som blir ny huvudsponsor för Hammarby - nej, jag får inte ihop det.

Dan Persson fortsätter med att ge sin syn kring Ibrahimovic affärsmässiga inflytande - och så ovärderligt det hade varit det för vilken klubb som helst. Det hade kunnat handla om Malmö FF, nu är det istället Hammarby som han har valt att ge dessa möjligheter. 

Dan Persson anser det hur som helst odiskutabelt vilken enorm betydelse vår störste idrottsman genom alla tider kommer att ha för Hammarby, bara hans engagemang håller i sig på samma nivå och sedan efter hans karriär byggs på ytterligare.

Någon motsvarighet till svensk idrottsman med samma kontaktnät som Milanstjärnan ser han inte.

- Att Zlatan är inblandad i Hammarbys affärer är inte förvånande. Det vore förvånande om han inte var det, säger Dan Persson och fortsätter:

- Det är också klart att hans namn och ”star quality” gör det lättare att få träffa sponsorer. Även om Zlatan spelar världsfotboll fortfarande och har en extrem fysik måste den aktiva karriären snart vara över. 

Hur ser du på alla avtal han rent privat har kunnat visa upp de senaste åren?

- Hans kontaktnät i näringslivet är omfattande, så är det. Men han har haft en bra mentor i form av Dan Olofsson, entreprenör och IT-miljardär. Så kunskaperna finns, det är jag övertygad om liksom avgörande kontakter.

- Att Zlatan blev en världsstjärna är ingen slump, det är massor med ambition och träning som ligger bakom. Samma personlighet kommer att göra Zlatan till en duktig affärsman - om han inte redan är det. 

- Vi vanliga dödliga med våra medelklassliv saknar kunskap om hur det går till på de översta nivåerna och Zlatan är ett globalt varumärke och har under 20 år byggt upp stora kontaktnät bland de ”rich and famous”. 

- Glömmer aldrig när jag första gången såg en liten kille i en liten by i Kalifornien i en Barcelonatröja med Ibra på ryggen.

Huski så här långt. Men hur ser du på den andra sponsorn?

- Det som förvånar med Hammarbys samverkan med både Huski och Tillmobil är att bolagen är så pass relativt små. Huski har ju som sagt minussiffror i sitt senaste bokslut - medan Tillmobils senast publicerade bokslut (2019 års verksamhet) har en vinst på 1,4 miljoner kronor och befintliga partnerskap med både MFF och Västra Frölunda, säger Dan Persson.

Hur ser du på att Huski ''bara'' omsätter 5 miljoner medan Tillmobil kommer upp i betydligt större siffror?

- Den stora skillnaden handlar om en sannolikt större grundpotential i och med att bolaget vad jag tror - sannolikt står inför en internationell lansering och har riskkapital på ett helt annat sätt än jämfört med Tillmobil. 

Expressen har uppgifter om att avtalet med Huski ger 10 miljoner kronor per år?

- Ganska rimligt för en klubb eller ett företag av Hammarbys storlek. Det är ganska stora pengar för en allsvensk storklubb. Men som sagt det är obekräftade uppgifter.

- Om de inte haft en omfattande tillväxt under 2020 känns som snäppet för litet för att gå in som tröjsponsor i Hammarby. 

- Nu handlar samverkan i första hand med Tillmobil om lanseringen av nya varumärket Limitado som riktar sig mot konsumenter med tillbehör till mobiler i begränsad upplaga som affärsidé. Är sponsorskapet en del av en lansering av nytt affärsområde, dvs en del av investeringen så blir förmågan att betala en annan.

– Men som princip blir jag alltid glad när svenska klubbar får nya sponsorer. Det gäller också här.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: