NY JÄTTEUNDERSÖKNING: Bajens varumärke har aldrig värderats högre
VARUMÄRKESALLSVENSKAN – DEL 4: Bilden av hur Hammarbys anseende nu kan vara större än så väl Djurgården som AIK:s.
NY JÄTTEUNDERSÖKNING – allsvenskans tyngsta varumärken.
Dessa sitter på all makt!
‘’Bajens varumärke större än någonsin – gemenskap, folklighet och värme”.
Analys och ranking genom en av Sveriges mest ansedda pr-byråer och varumärkesexperter.
Frågan är vilka allsvenska varumärken som skulle generera störst intäkter om dessa gick under klubban på en exklusiv auktion?
Klart är hur som helst att vår högsta serie fortsätter att slå allt från publikrekord, till de största spelarköp och transfers vi har sett, samt sponsorintäkter större än någonsin.
I nuläget har vi som exempelvis hela sju klubbar som årligen omsätter +200 miljoner kronor, någonting vi aldrig tidigare har sett.
Klubbar som Malmö FF, Djurgården, Hammarby växer sig kort och gott så väl resurser som i anseende ideligt starkare och med det nya marknadsandelar.
FotbollDirekt kan nu visa upp en stor genomgång i fem delar – en ranking av allsvenska varumärken som på djupet visar vilka klubbar som sitter på störst makt och inflytande.
Detta är en unik ranking som är gjord av en av landets mest ansedda pr-byråer, Passion Lab, genom Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon.
Genom PBA (Passion Brand Analysis) har de fem största klubbarna, adderat med de som följer därefter inom olika kategorier, fått en genomgång bortom idrottslig prestation och antalet SM-guld.
Värderingen har gjorts genom varumärkesvariabler som:
✓ Kännedom.
✓ Attraktionskraft.
✓ Engagemang.
✓ Följarskap.
✓ Konsumtion.
✓ Identitet.
✓ Image
✓ Profil.
Styrkan i varumärket definieras utifrån dess unicitet och tydlighet, samt antalet människor som det samlar, berör och engagerar med frekvens och över tid – och dess kraft i kommersiella faktorer.
Dessa sex kategorier ger sedan ett resultat i “Varumärkesallsvenskan 2023”.
I den fjärde delen av denna artikelserie så är det Hammarby som hamnar på bordet.
***
Varumärkets attraktion och räckvidd
Ett varumärkes styrka definieras genom dess position dvs. attraktionskraft och antalet människor som det samlar.
Sett till supportrar på arenan har Hammarby varit överlägsna de senaste åren, men tittar vi supportrar runt om i landet så är det faktiskt IFK Göteborg som är bäst enligt Passion Labs undersökning.
Dock är det viktigt att poängtera att ingen av de övriga toppvarumärkena, det vill säga Malmö FF, Hammarby, AIK eller Djurgården ligger speciellt långt efter Blåvitt.
Att det är just dessa lag som har flest supportrar är inte heller otroligt med tanke på att samtliga kommer från storstäder.
***
Varumärkets frekvens
"Ett varumärkes styrka kan även analyseras utifrån hur frekvent och stark relationen är med dess följare, hur hög preferensen är"
Med varumärkets frekvens mäter Passion Lab supportrar på arenan och publiksnitt och som många vet har Hammarby varit överlägsna inom detta de senaste åren. Fjolåret resulterade i ännu en seger i publikligan, detta med ett otroligt imponerande snitt på 26.372.
"Hammarby är ledande utifrån arbetet med lojalitet, säsongskort och att göra varje match intressant”, skriver Passion Labs.
***
Varumärkets följarskap
Om vi tittar bortom arenan till andra plattformar som sociala medier, där relationen är nästan daglig, så blir resultatet ett annat.
Tittar man på publiksiffror dominerar Hammarby när det gäller antal supportrar, men på sociala medier ligger de faktiskt efter AIK och Malmö FF som vardera har över 478 000 följare.
Värt att notera är dock att Hammarby, likt Djurgården och IFK Göteborg ändå har över 300 000 följare vardera och dessa antal lär inte minska med tanke på samhällets utveckling.
***
Varumärkets attraktion på bortaplan
Om vi tittar på klubbarnas kraft att attrahera publik även utanför sin hemstad, och hemmaarena, får vi en bild av varumärkets attraktionskraft även hos de som inte konsumerar med frekvens
Återigen en kategori som tittar på publiksnitt och återigen en kategori som Hammarby toppar.
Likt den “vanliga” publikligan så vann även Hammarby bortapublikligan ifjol med ett imponerande snitt på 1859, lite drygt 100 fler än tvåan AIK.
“När hemmalaget marknadsför sina matcher är det oftast bortalaget som bestämmer hur mycket publik som till slut tar sig till matchen. Där bortalagets attraktionskraft utifrån olika perspektiv blir ett värde på dess varumärkesstyrka”, skriver Passion Lab.
***
Varumärket utifrån intäkter
“Omsättning, positiva resultat och ett starkt eget kapital, är förutsättningar för att kunna investera i varumärke och marknadsarbete”
Att Hammarby blivit ekonomiskt starkare år för år sedan man tog sig tillbaka till allsvenskan har de flesta koll på och ser man till sponsorintäkter så är det återigen mycket positiv läsning för Hammarby.
Bajen fick 55 miljoner kronor i sponsorintäkter ifjol, det är förvisso 20 miljoner mindre än Malmö FF, men det är ändå en så pass stor summa att Hammarby är ohotad tvåa bakom MFF.
***
Varumärket utifrån marknadskommunikation
"Utifrån ett marknadskommunikationsperspektiv så uppmärksammas, hyllas och belönas framförallt AIK, Hammarby och IFK Göteborg"
Även när det kommer till marknadskommunikation så ligger Hammarby i toppen, mycket tack vare att de och AIK har de tydligaste klubbvarumärkena i allsvenskan.
Passion Labs belyser att Hammarby fortsätter att arbeta med gemenskap, folklighet och värme.
"De har fans som bygger varumärket åt klubbarna. Det är tydligt att de ledande klubbarna insett fansens betydelse för varumärket.”, skriver Passion Labs.
***
Vem vinner varumärkessvenskan 2023?
Hammarby placerar sig på andra plats i varumärkesallsvenskan, mycket tack vare att man har en unik position och det mest attraktiva varumärket utifrån konsumtion av matcher.
- Hammarby
- AIK
- Djurgården
- IFK Göteborg
FOTNOT: Denna samanställning är alltså framtagen av Passion Lab och den är baserad på Passion Brand Analysis
Den här artikeln handlar om: