NY JÄTTEUNDERSÖKNING: ”Inget slår AIK:s identitet”
VARUMÄRKESALLSVENSKAN – DEL 3: AIK
NY JÄTTEUNDERSÖKNING – allsvenskans tyngsta varumärken.
Dessa sitter på all makt.
Del 3: Äntligen en framgång för AIK – slår Djurgården kommersiellt.
Analys och ranking genom en av Sveriges mest ansedda pr-byråer och varumärkesexperter.
Frågan är vilka allsvenska varumärken som skulle generera störst intäkter om dessa gick under klubban på en exklusiv auktion?
Klart är hur som helst att vår högsta serie fortsätter att slå allt från publikrekord, till de största spelarköp och transfers vi har sett, samt sponsorintäkter större än någonsin.
I nuläget har vi som exempelvis hela sju klubbar som årligen omsätter +200 miljoner kronor, någonting vi aldrig tidigare har sett.
Klubbar som Malmö FF, Djurgården, Hammarby växer sig kort och gott så väl resurser som i anseende ideligt starkare och med det nya marknadsandelar.
FotbollDirekt kan nu visa upp en stor genomgång i fem delar – en ranking av allsvenska varumärken som på djupet visar vilka klubbar som sitter på störst makt och inflytande.
Detta är en unik ranking som är gjord av en av landets mest ansedda pr-byråer, Passion Lab, genom Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon.
Genom PBA (Passion Brand Analysis) har de fem största klubbarna, adderat med de som följer därefter inom olika kategorier, fått en genomgång bortom idrottslig prestation och antalet SM-guld.
Värderingen har gjorts genom varumärkesvariabler som:
✓ Kännedom.
✓ Attraktionskraft.
✓ Engagemang.
✓ Följarskap.
✓ Konsumtion.
✓ Identitet.
✓ Image
✓ Profil.
Styrkan i varumärket definieras utifrån dess unicitet och tydlighet, samt antalet människor som det samlar, berör och engagerar med frekvens och över tid – och dess kraft i kommersiella faktorer.
Dessa sex kategorier ger sedan ett resultat i “Varumärkesallsvenskan 2023”.
I den tredje delen av denna artikelserie så är det AIK som hamnar på bordet.
***
Varumärkets attraktion och räckvidd
Ett varumärkes styrka definieras genom dess position dvs. attraktionskraft och antalet människor som det samlar.
När det kommer till varumärkets attraktion och räckvidd så mäter Passion Labs det igenom antalet supportrar till laget och där är IFK Göteborg absolut störst och bäst, men de följs tätt av övriga toppen i varumärkesallsvenskan, det vill säga Malmö FF, AIK, Hammarby och Djurgården.
Något som inte är helt orimligt sett till storleken på städerna som dessa klubbar kommer från.
***
Varumärkets frekvens
Ett varumärkes styrka kan även analyseras utifrån hur frekvent och stark relationen är med dess följare, hur hög preferensen är
Frekvensen på varumärket beräknas utefter supportrarna på hemmaplan och där var ju AIK som bekant näst bäst i allsvenskan ifjol efter Hammarby. Med ett snitt på 25 275 slog bland annat AIK sitt tidigare rekord(från guldåret 2018) och man befäste sannerligen sin position som ett av Sveriges starkaste publiklag, detta trots att det sportsligt inte var någon utmärkt säsong.
***
Varumärkets följarskap
Om vi tittar bortom arenan till andra plattformar som sociala medier, där relationen är nästan daglig, så blir resultatet ett annat.
All form av relation till supportrarna kommer inte från arenan, utan sociala medier har även en väldigt stor plats och där har AIK sannerligen lyckats.
Tillsammans med Malmö FF har man flest följare av alla svenska klubbar, båda klubbarna har över 478.000 följare. MFF är starkast på Twitter och Instagram medan AIK dominerar på Facebook.
I år så har Gnaget även tagit det ett steg längre igenom lanseringen av sin egna app AIK+.
De ledande klubbarna har investerat i marknadsarbete och nya kompetenser till sportkontoret.” förklarar Passion Labs.
***
Varumärkets attraktion på bortaplan
Om vi tittar på klubbarnas kraft att attrahera publik även utanför sin hemstad, och hemmaarena, får vi en bild av varumärkets attraktionskraft även hos de som inte konsumerar med frekvens.
Återigen så är det en kategori som utgår från publik och återigen så är AIK näst bäst.
Sett över fjolåret hade AIK ett bortasnitt på 1744, något som enligt Passion Labs undersökning påvisar att varumärket är starkt även utanför hemstaden och där det inte finns någon form av frekvens.
Detta blir återigen imponerande sett till att fjolårets sportsliga resultat var långt ifrån det alla AIK:are hade hoppats på.
***
Varumärket utifrån intäkter
”Omsättning, positiva resultat och ett starkt eget kapital, är förutsättningar för att kunna investera i varumärke och marknadsarbete. Det är positivt att se hur de svenska klubbarna investerar i marknadskompetens på sina sportkontor"
Som påvisat från tidigare kategorier så har AIK ett mycket starkt varumärke och även om man inte tar bäst betalt för det(det gör Malmö FF) så genererar det ändå väldigt mycket för AIK Fotboll.
Under fjolåret hade man fjärde högst sponsorintäkter med 43 miljoner kronor, pengar som onekligen hade kunnat vara större ifall man lyckats matcha målsättningen i Europa bättre, så även om det ser bra ut finns det utvecklingspotential.
***
Varumärket utifrån marknadskommunikation
"Utifrån ett marknadskommunikationsperspektiv så uppmärksammas, hyllas och belönas framförallt AIK, Hammarby och IFK Göteborg"
Sett till marknadskommunikation så har vi ytterligare en kategori som AIK utmärker sig i, framförallt tack vare sin tydliga identitet.
Sett till identitet så har AIK och Hammarby IF de två tydligaste klubbvarumärkena i Sverige. De agerar medvetet och konsekvent utifrån det som ”är klubben”, och deras insatser sträcker sig bortom den egna klubben. De tar kraft i identiteten, för att fortsätta bygga sin position. De tar hjälp av supportrarna för att bygga varumärket. Där AIK fortsätter bygga ”vi är AIK”, skriver Passion Labs.
Att AIK har en tydlig och egen identitet håller nog de flesta med om, men denna undersökning påvisar också hur viktig den är för klubben, samt hur den stärker förhållandet med supportrarna. '
***
Vem vinner varumärkessvenskan 2023?
AIK är väldigt starka i de flesta kategorier och tar därför en topp 3-plats, där det är otroligt jämnt, men trots att AIK kanske har det tydligaste utifrån tydlighet och attribut så får man se sig slagna av såväl Malmö FF och Hammarby.
Men som sagt så är topptrion otroligt tajt och AIK ligger inte långt efter någon av rivalerna.
- AIK
- Djurgården
- IFK Göteborg
FOTNOT: Denna samanställning är alltså framtagen av Passion Lab och den är baserad på Passion Brand Analysis
Den här artikeln handlar om: