Rankar alla varumärken- därför är AIK störst och inte MFF
Malmö FF dominerar svensk fotboll på planen och ekonomiskt medan Hammarby är allsvenskans publiklag.
Men inget av dessa slår AIK som varumärke.
AIK har inför allsvenska säsongen 2022 nu återigen krönts som svenska idrottsklubbars starkaste varumärke av Sport & Affärer.
Det har nu gjorts en stor undersökning där svenska folket har tillfrågats om vilka tre idrottsklubbar som anses ha starkast varumärke. Och än en gång visar det sig att AIK står starkast.
14.9 procent tyckte att AIK var starkast, följt av Djurgården och Malmö FF med 11.2 respektive 10.3 procent. På fjärdeplats hamnar Hammarby på 8.5 procent.
Undersökningen gjordes i februari av Sport & Affärer genom undersökningsföretaget Demoskop och gjordes på 1039 personer.
En klubbs varumärke är kopplat till klubbens identitet och hur man uppfattas av omvärlden, det är inte bara ett klubbemblem.
Allt arbete som klubbarna gör utanför spelplanen – med jämställdhet, inkludering och mångfald – har gett klubbarna en medvetenhet om sin samhällsroll, som ger unga ett meningsfullt inslag i livet. Den närvaron klubbar har i folks liv stärker varumärket, som på sikt ger en starkare ekonomi samt nya supportrar. Det medför även nya medlemmar och sponsorer.
I årets undersökning är det första gången någonsin som en handbollsklubb tar sig in, IK Sävehof, annars domineras denna av ishockey- och fotbollsklubbar. De hamnar på en tolfte plats som man delar med Helsingborgs IF.
Den stora förändringen är att Djurgården i år har ökat och kliver förbi Malmö FF från ifjol. Förra årets mätning tappade AIK sex procent, men hämtar tillbaka en halv procent. Bajen har tappat en procent men står stabilt som fyra före IFK Göteborg.
ALLSVENSKANS HÖGST RANKADE SPELARE
Den här artikeln handlar om: