Norrköpings årskortförsäljning tappar – trots hajp
IFK Norrköping är en av Sveriges rikaste klubbar och de har på senare år satsat stora pengar på nya namn. Inför den här säsongen har ett av allsvenskans största tränarnamn, Rikard Norling, tagit över – och imponerar bitvis stort.
Men årskortförsäljningen har inte riktigt motsvarat hajpen.
– Sist jag kollade började vi närma oss 3000. Någonstans i krokarna där, säger Johan Schollin, Norrköpings säkerhets- och evenemangschef.
FotbollDirekt har de senaste veckorna granskat de allsvenska storklubbarnas årskortförsäljning. Ansvariga för klubbarna har svarat på frågor om strategier, förväntningar och målsättningar. Den klubb som hamnat precis utanför FD:s topp fem-lista är IFK Norrköping. Men nu har "Peking" börjat närma sig IFK Göteborgs antal sålda.
– Vi har en målsättning att alltid sälja mer än året innan, och den har vi ju även i år också. Sen inser vi att det är väldigt tufft. Men mycket hänger ju på publikrestriktionerna. Skulle det mirakulöst öppna upp sig, tror jag vi kommer sälja mycket. Jag tror och hoppas det finns ett stort sug där ute. Så jag tror vi skulle komma upp i de siffrorna, men det beror ju på vad som händer, säger Johan Schollin, säkerhets- och evenemangschef för IFK Norrköping.
Hur många har ni sålt i dagsläget?– Sist jag kollade började vi närma oss 3000. Någonstans i krokarna där.
Och hur många sålde ni totalt i fjol?
– Vi låg mellan 5 500 och 6000, så det var i stort sett det dubbla.
2020 blev ett publiklöst år i Allsvenskan och mycket talar för att även detta år kommer innehålla många matcher utan supportrar på läktarna. Men i tider som dessa, när klubbarna drabbas hårt ekonomiskt, är det extra viktigt att årskort säljs. Speciellt för en klubb som IFK Norrköping, som lagt stora pengar på nyförvärv de senaste åren.
– I det här läget är vi jätteglada för alla som köper ett årskort. Vi förstår också att det finns en jättestor osäkerhet ifall man kan gå på fotboll i år. Så vi är glada för alla årskort vi säljer. Men vi vill såklart nå högre, säger Schollin.
Har ni använt er av någon annorlunda strategi eller kampanj i år?
– Nej vi har inte riktigt gjort det om jag ska vara ärlig. Det är klart vi vill sälja, men i och med att vi inte vet vad som kommer ske så vill vi inte heller trycka för mycket på folk. Vi har hållit oss ganska lugna i det läget för att avvakta och se vad som händer. Vi har en förhoppning och tro om att någon gång ha publik på läktarna i år. Då kommer vi förhoppningsvis göra en kampanj.
Märkte ni någon skillnad i försäljningen i samband med uttalanden om eventuell publik redan i den allsvenska premiären?
– Inte i försäljning, skulle jag säga. Egentligen kom det från SEF och Mats Enquist kvällen innan och sen kändes det som att Tegnell och regeringen dödade dem tankarna ganska fort morgonen efter. Jag tror inte det hann ta fart.
IFK Norrköping har de senaste åren legat strax bakom Stockholmsklubbarna, Malmö och Göteborg i publikligorna. Men Johan Schollin såg en positiv utveckling innan corona-utbrottet.
– Den stora skillnaden var efter guldet 2015 egentligen, då blev det en boom med intresset. När det gick väldigt bra för laget. Sen har vi kanske inte varit med i den yttersta toppen, men vi har varit med i kampen om europaplatser och liknande. Så det är klart intresset blir högre när det går bra. Jag tycker vi tar bitar varje år egentligen, som såklart är lite döda nu tyvärr, säger han.
Hur stor potential har IFK Norrköping?
– Jag tycker vi har en stor potential. Det är en relativt stor stad med mycket folk. Vi är med och krigar i toppen av Allsvenskan, så det finns absolut en potential. Sen får man se ifall intresset ökat eller minskat under corona.
Den här artikeln handlar om: