Tunga sportsliga rubriker – men Bajen nära säkra 40 miljoner
Hammarbys kampanj för att få årskortsinnehavare att avstå ekonomiska krav är nu snart värd nära 40 miljoner kronor. Över 12 000 supportrar har nu avsagt anspråk. Det meddelar i dag Hammarby genom sin officiella hemsida.
– Nu vill vi inget annat än att börja ge tillbaka på planen, säger Bajens ordförande Richard von Yxkull.
Hammarby må ha sportsliga problem. Det har handlat om en derbyförlust mot AIK och kvartsfinalförlusten i Svenska cupen för ett Bajen som just nu inte är topp-10 i allsvenskan.
Ja, det är en hel del som skaver just nu för Stefan Billborn, Jesper Jansson och kompani, men så finns det ljusglimtar också och så stora pengar som är på väg att räddas.
Detta igenom kampanj som lanserades i slutet av maj och döptes till, ''Vi ses snart igen'', så har gensvaret blivit massivt och nu har över 12 000 årskortsinnehavare genom registrering avsagt sig ekonomiska krav.
Det är kort till ett värde av drygt 35 miljoner kronor, meddelar nu i dag Hammarbys ledning sedan nya siffrorna blivit kända.
Men inte nog med det, jämte har det även sålts 50 000 stödbiljetter och det till ett värde av omkring 2,5 miljoner kronor.
Livsviktiga pengar för ett Hammarby som för förra året omsatte omkring 200 miljoner kronor och 49 miljoner i eget kapital.
Lägg där till prognosen från vd Henrik Kindlund som varnat för att året kan sluta med ett minus på 50-60 miljoner.
Hammarby kommenterar utvecklingen så här:
''Utan det här stödet hade vi varit tvungna att vidta mycket drastiska, negativa åtgärder för klubbens verksamhet – något som hade påverkat oss på ett dåligt sätt på både kort och på lång sikt''.
''Den akuta krisen för klubben är avvärjd men klubbens långsiktiga överlevnad är fortfarande, i allra högsta grad, i fara. Det finns ännu inga besked om när fotboll kan komma att spelas inför publik igen och de långsiktiga konsekvenserna av den pågående pandemin går ännu inte att överblicka. Därför kommer vi löpande under säsongen skapa aktiviteter under ramarna för den här kampanjen''.
Hammarbys ordförande Richard von Yxkull är rörd över responsen.
– Vi känner förstås stor tacksamhet och kärlek till våra supportrar och sponsorer. Vi hade inte klarat detta utan det enorma gensvar vi fått. Kampanjen har överträffat våra högt ställda förväntningar, säger von Yxkull till FotbollDirekt.se.
– Återigen ett stort tack till våra supportrar, sponsorer samt spelare och anställda som också tagit ett stort ansvar. Nu vill vi inget annat än att börja ge tillbaka på planen, och trots den tröga starten så är vi fullständigt trygga i att det kommer.
Den här artikeln handlar om: