Nya tunga Bajensiffran på midsommarafton – värt över 25 miljoner

I början av juni var 7200 av Hammarbys årskortsinnehavare beredda att inte begära pengarna tillbaka. Detta vid en säsong till stora delar inför tomma läktare.
Nu har den siffran växt rejält och på midsommarafton så är nu 10 700 beredda att avstå ekonomiska anspråk på Bajen.

Hammarby sitter på en årskortsförsäljning som är värd omkring 40 miljoner per säsong. Men det som i så många år varit ett värde som är särklassigt i allsvenska fotbollen – blev snabbt en tickande bomb i coronakrisen.
Risken för att en stor del skulle kräva pengarna tillbaka vid en stor del av säsongen inför tomma läktare, skulle drabba Bajen hårdare än andra klubbar, med tanke på vilken överlägsen försäljning av årskort stockholmarna har.

Men i det att vd Henrik Kindlund fruktat att säsongen kan sluta med ett minus på 60 miljoner och samtidigt genomfört sänkta spelarlöner på 10-20 procent, så finns det nu ljusglimtar.
Kampanjen ''Jag står kvar'' har gett resultat. 
Gensvaret är mycket stort och i nuläget börjar det närma sig 11 000 årskortsinnehavare som helt enkelt är beredd att avstå ekonomiska krav på Hammarby.
Något som alltså, enligt FD:s beräkning, är värt över 25 miljoner.

Hammarbys ordförande Richard von Yxkull har tidigare för FotbollDirekt.se bemött den snabba utvecklingen med stor lättnad.
- Jag kan inte kommentera några siffror. Det är så svårt att ha en helhetsbild i det här läget, men det är klart att det handlar om stora pengar och sådant här är helt enkelt avgörande för om Hammarby ska finnas.


- Hur det känns? Ja, man fylls av så många känslor. Nej, jag tror inte vi har varit nervösa, därför att vi inte tvekat om lojaliteten - även om det här inte på något vis går att ta för givet.

Hammarby har kommenterat kampanjen så här på sin officiella hemsida:
"Intäkterna från säsongskorten är klubbens enskilt största intäktspost och om vi ska klara oss ur den här krisen så är de också helt nödvändiga" skriver Hammarby på sin kampanjsajt.

Totalt har Hammarby inför säsongen sålt 16 430 årskort.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: