34 000 sålda biljetter – Blåvitt jagar det svenska publikrekordet
Flertalet klubbar börjar nu se resultat av de kampanjer som startats upp de senaste veckorna. I Göteborg har Blåvitt nu sålt 34 000 fiktiva biljetter i jakten på den svenska publikrekordet.
– Vi siktar på att klara det, säger IFK Göteborgs marknads- och kommunikationschef Erica Berghagen till GT.
Precis som alla andra klubbar kämpar IFK Göteborg med att få ekonomin att gå ihop. För några veckor sedan lanserade klubben därför ”#Publikrekordet” med målsättningen att sälja 52 195 fiktiva biljetter för 25 kronor styck inför matchen mot Falkenbergs FF den 25 april, en match som kommer spelas inför tomma läktare. Lyckas kampanjen hela vägen innebär det att hela Sveriges publikrekord för fotboll, från 1959 då IFK Göteborg mötte Örgryte IS, kommer att slås.
Nu rapporterar GT att klubben kommit en bra bit på vägen. Med två veckor kvar har klubben nämligen sålt 34 000 biljetter.
– Vi närmar oss sakta men säkert och jag tror att det sätter ordentligt fart igen efter påsken, säger Erica Berghagen.
– Det finns en stor vilja bland våra supportrar som engagerar andra som kanske inte är hardcorefans. En del köper en biljett, många köper flera.
För att slå rekordet måste IFK Göteborg sälja ytterligare 18 000 biljetter – något som i sådana fall skulle innebära att kampanjen dragit in 1,3 miljoner kronor till klubben. Erica Berghagen är försiktigt positiv till att målsättningen går att nå.
– Det är klart att det är en utmaning. Men vi siktar på att klara det, säger hon.
Den här artikeln handlar om: