PÅ FD: Hetast inför drömmötet – MFF leder publikrace före Bajen

Malmö FF kan vara på väg mot årskortsrekord. Redan 9700 sålda och i ledning i allsvenskt publikrace. Än så länge fler sålda än Hammarby som ju vunnit publikligan f e m år i rad.
– Intresset är stort. Nu har vi gått till slutspel i Europa och kommer snart att möta Chelsea. Vi upplever en mycket stark utveckling, kommenterar Peter Åhlander för FotbollDirekt.se.

Hammarby är favoriter till att vinna publikligan för sjätte året i rad men än så länge ”bara” tvåa bakom Malmö FF. Skåningarna har siffror som ger ledning så här långt med nära 10 000 sålda och möjligen med ”himlen runt hörnet” med ett enormt evenemang som Chelseamatcherna i kommande Europa-slutspel – så finns ovärderlig pr-effekt.

Målet är att nå förbi förra rekordnoteringen (på nya stadion) från 2017 som gav 13 000 kort. I relation till Uwe Rösler och kompani så redovisar tvåan Hammarby som exempelvis just nu cirka 9500 och AIK 6500, liksom Djurgården 6200 (detta en bit in i januari).

En skön och viktig utveckling för Malmö FF som annars under förra året tappade publik jämfört med 2017. Nu kan man vara på väg att höja sig igen och till och med alltså slå årskortsrekord.
Malmös mediachef Peter Åhlander här om utvecklingen när han för FD i dag ger MFF:s syn på den säljtrend som just nu gör skåningarna publikstarkast inför kommande säsong.
– Vi siktar mot cirka 13 000 årskort. Det är väldigt inspirerande att känna att intresset är så stort. Det betyder mycket att spela i Europa kontinuerligt och så tog vi dessutom tredjeplatsen och Europa igen och så siktar vi att spela om guldet igen. Det gjorde vi inte 2018, säger han som ett svar på att MFF:s publiksnitt tappade i fjol.

LÄS: MEN BAJEN VILAR INTE – SKA SLÅ BÅDE MFF OCH EGEN ALL TIME HIGH

Nu blir det svårt att redan i år kunna röra publiksuveränerna Hammarby. I långa loppet pekar Bajens prognos mot 15 000-16 000 årskort. Det är också på det viset att Malmö öppnat sin försäljning långt tidigare än Hammarby – för de grönvita så är det fortfarande förnyelseperiod och nyförsäljningen inleds 7 februari.

Men så högt vill Malmö likväl på sikt.
Och varför inte?
På gamla klassiska Malmö stadion nådde man guldåret 2004 upp i ett publiksnitt på nära 20 100 och sålde 13 179 årskort.
– Vi vill bli störst. Vi vill sälja ut Stadion i varje match. Målet är att bli bäst i Sverige. Ja, det är viktigt för oss. Stämningen på våra matcher är till och med internationellt känd och stärker vårt varumärke, säger och får frågan om tillbakagången i fjol då man faktiskt tappade publik:

– Man ska vara uppmärksam på sådant. Det är vi ödmjuka inför. Vi hade en något lägre siffra i fjol men samtidigt ska man komma ihåg att vi aldrig riktigt spelade om SM-guldet. Ändå gäller det att se och vara vaksam på trender. Men samtidigt ska man komma i håg att alla år utom två under väldigt lång tid så har vi ökat. Men faller man tillbaka under 2-3 år i rad är det en annan sak men det har vi ingen som helst anledning att tro, säger han och tittar på den fina öppning MFF:s marknad har gjort sedan slutet av förra hösten (redan då 9000 sålda).

Frågan är vilken utveckling vi kan vänta oss kring MFF de närmaste åren? Vd Niclas Carlnen har tidigare sagt att han tror att taket för antal årskort med nuvarande arenastorlek är cirka 14 500.
När han fått frågan om en utbyggnad för att på allvar kunna utmana Stockholmsklubbarna som har Tele2 arena med 30 000 åskådare och Friends i Solna med 50 000, så har han svarat så här:

”Vi har inte tittat på eller planerat för en utbyggnad. För att vi ska göra det tycker jag att vi först ska ha ett publiksnitt på över 20 000”.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: