PÅ FD: Är Bajens publiksuccé omöjlig att matcha?
UPPLANDS VÄSBY. AIK hade i fjol sitt högsta publiksnitt sedan 2007 – över 20 000 i hemmasnitt och tvåa i allsvenska publikligan. Ett ännu högre snitt, mellan 25 000 och 30 000, är realistiskt i framtiden. Det menar AIK:s vd Mikael Ahlerup.
– Jag ser inget som helst skäl till varför AIK inte skulle kunna ha det över tid, säger Ahlerup till FotbollDirekt.se.
Hammarby fick stora rubriker i allsvenskans slutomgång, när det stod klart att Örgrytes allsvenska publikrekord från 1959 var slaget. 25 507 i hemmasnitt för Bajen.
Samtidigt gjorde AIK sin publikmässigt bästa säsong sedan 2007. Ett hemmasnitt på 20 983 gav en klar andra plats i publikligan. Det kom dock i skuggan av Hammarbys rekord. AIK:s vd Mikael Ahlerup har förståelse för att det finns de som nu gör jämförelser med Bajen:
– Det är klart att det säkert finns många som gör det, att det är många supportrar som tittar på det. Men för AIK:s del tycker jag för det första man ska man komma ihåg: Vi hade ett snitt på över 20 000 och vi var tvåa i publikligan. Det var femte gången i klubbens historia. Det tycker jag bara där är väldigt bra, säger Ahlerup till FotbollDirekt.se.
– Sedan att det hamnar i skuggan av ett rekord, det må vara hänt. Men vi är väldigt glada över den publik vi har. Det är naturligt, tittar man på den truppen som finns och målsättningarna med året… då är det klart att vi förväntar oss spela en fotboll som ger resultat och gör att folk vill komma till Friends i ännu större utsträckning. Så det är alltid vårt mål att så många som möjligt ska se AIK.
Hur realistiskt är det för er att ha 25 000-30 000 i hemmasnitt inom en snar framtid?
– Nu blir det min personliga uppfattning i det fallet. Jag ser inget som helst skäl till varför AIK inte skulle kunna ha det över tid. Vad över tid är, det är svårare att sätta fingret på. Men tittar man på klubbens storlek, på vår historik bakåt nu med resultat… så absolut.
Hur jobbar ni för att bredda er publikbas?
– Det presenterar vi inte, men vi jobbar väldigt mycket med våra arrangemang. Och där tycker jag att vi är duktiga. Med arrangemang så handlar det om olika teman, olika matcher och olika målgrupper… timmar innan match utanför Friends, där erbjuds väldigt goda möjligheter för arrangemang. Så ur det perspektivet så har vi, skulle jag vilja påstå, en ganska bra plan för varje hemmamatch.
– För oss är det viktigt, att en del av upplevelsen är hela arrangemanget. Huvudorsaken är naturligtvis att se AIK spela fotboll och ta tre poäng. Men om vi kan erbjuda ett bra arrangemang före, under, i halvtid och efter… då tror vi att det över tid kommer attrahera det också nya målgrupper. Människor som fastnar ännu mer för AIK.
Hur ser det ut mer konkret, kan du berätta mer?
– Det vill vi inte göra eftersom att vi vill ha olika teman till olika matcher. Vi förväntar oss att vissa av de här temana ska driva publik. För att man kan tycka att det är ett ganska innovativt och roligt sätt att ta sig an en match. Sedan är några av de temana naturligtvis beprövade, som Gnagisland och så vidare, sånt som alla känner till. Men vi försöker också utveckla oss.
Fakta, AIK:s publiksnitt de senaste tio åren:
På Friends Arena:
2015: 20 983
2014: 16 446
2013: 18 900
På Råsunda:
2012: 14 311
2011: 13 865
2010: 11 925
2009: 17 436
2008: 15 535
2007: 20 655
2006: 21 434
Källa: svenskfotboll.se.
MISSA INTE!
– Allt om AIK – Gå till FotbollDirekts AIK-sida
– ”Det osar potential om AIK”
– “Så tacksam”
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: