PÅ FD: Allsvenska storklubbarnas biljettboost – ”Stenhård konkurrens”

FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER

Den svenska biljettmarknaden för arenor har länge präglats av en jätte i form av Ticnet och ett tiotal små aktörer. Under de senaste åren har Transticket dragit iväg till en tydlig andraplats med hög tillväxt men fortfarande långt ifrån den dominerande Ticnet.

När nu USA baserade Outbox AXS som ägs av den globala arenajätten AEG köper Transticket förändras förutsättningen ordentligt på hela den nordiska biljettmarknaden.

Utmanar Ticnet

Nyköpingsbaserade Transticket får muskler nog för att på allvar ta upp kampen med den tidigare marknadsdominanten Ticnet.

Sedan är det självfallet positivt för alla. Stenhård konkurrens mellan aktörer som satsar stort på utveckling leder till bättre tjänster och låga priser.

För ca 700 arrangörer, arenaoperatörer, Idrottsklubbar, konserthus, teatrar med flera är det här inte bara en fråga om pris och prestanda, det handlar om ideologin i affärsmodellen där då avgrunden är lika stor som mellan socialism och liberalism. 

Ticnet som genom sitt moderbolag Ticketmaster är marknadsledande globalt sätt har en modell där de säljer biljetter åt arrangören och tjänar på att lägga på en s.k. serviceavgift. I praktiken så ”äger” Ticnet kunden och kan använda kunddatabasen för att även sälja biljetter åt andra arrangörer. Deras modell bygger på en s.k. portal där man hittar biljetter till allt. Den modellen förutsätter en hög marknadsandel, annars besöker inte konsumenterna portalen.

Transticket som då numera ägs av globala aktören Outbox är en white label-leverantör. Arrangören använder TT:s teknik men står själv som säljare och det är deras kund. TT:s teknik gör det möjligt att paketera med mat och dryck såväl som andra produkter.

Ett annat beteende

För yngre läsare så var portal ”da shit” på nätet i mitten på 90-talet. Posten och Telia satsade miljarder på Torget och Passagen som ni inte hört talas om. Ticnet var däremot mycket framgångsrika genom att de var först och bäst och i praktiken ensamma om att han en fungerande lösning. Det gav dem ett väl förtjänat defactomonopol under många år.

För 20 år sedan såldes inga biljetter på nätet. Idag säljs +90 procent av flyg och tågbiljetter på nätet via dator, surfplatta eller telefon. Hotell bokas till nästan samma nivå på nätet

Arenaindustrin har legat ganska långt efter, primärt för att Ticnets affärsmodell gjort det lönsammare för arrangörerna att kunderna handlat manuellt vid arenan. När årskorten är borta har klubbarna legat på ca 20 procent på nätet om vi går något år tillbaka då de flesta fortfarande använda Ticnet.

Köpa i förväg på nätet

Biljetter som säljs vid arenan skapar däremot både kostnader och risken att kunden hittar på något annat. Det förstör också alla möjligheter till s.k Revenue Management, dvs dynamisk prissättning där efterfrågan påverkar priset upp och ned. Har man ingen tid att jobba med Revenue Management för att för stor andel av biljetterna säljs vid matchstart kommer stor del av biljetterna att säljas till fel pris eller än värre inte säljas alls.

Det som är unikt för elitidrottsklubbarna är att biljetter säljs till människor som har en emotionell relation till klubben som vi mera sällan har till Scandic. Det är få förunnat att ha den fördelen och det innebär också att klubben avhänder sig sin viktigaste fördel om man inte väljer white label och sina egna kanaler.

ÅF-modellen med någon annans portal med många besökare är självfallet bra för de aktörer inom primärt show business som har få föreställningar och saknar världsnamn.

Men en större idrottsklubb med stort genomslag på den egna orten som väljer ÅF-modellen agerar överfört likadant som en liberal ledarskribent som försvarar SD. Andelen Luleåbor som inte utgår ifrån att man kan köpa biljetter till Luleå på Luleå Hockey’s hemsida får faktiskt ses som begränsat.

Bra med konkurrens

Affären innebär också att Transticket tar över Outbox enda nordiska kund i form av Globenarenorna. Det är fyra stora klubbar som då i större utsträckning kan samverka med övriga klubbar i sina respektive ligor för förväntat bättre möjligheter att öka omsättning som resultat.

Konkurrensen mellan aktörerna är bra för klubbarna och den kommer att finnas länge. Konkurrens är alltid bra så det behöver vi inte diskutera.

Konkurrens i kombination med snabb teknisk utveckling kan leda längre än vad någon kan tänka sig idag. Ingen vet hur lösningarna ser ut om fem år men min gissning är att vi då nått ett läge där själva biljetteringen är ”commodity” till verkligt lågt pris.

Med nätet ökar intäkterna

Uppsidan för leverantörerna är helt baserat på deras förmåga att gå från biljett till arenakoncept, dvs ha blivit leverantören vars system arenaoperatören använder för att öka sina intäkter på alla områden. Då krävs det att man också tillhandahåller kunskap, kompetensutveckling, mätverktygen och kopplingar där alla system pratar med alla andra.

Ticnet har en god position på kort till medellång sikt. Digitaliseringen gör att fler köper biljetter på nätet hela tiden, dvs deras intäkter ökar. På lång sikt får det till konsekvens att de klubbar som har ett eget varumärke förlorar men portalen har ett värde under mycket lång tid för ett stort antal arrangörer som behöver exponeringen för att nå köpare till sina event.

För Transticket som genom Outbox förvärv och ökade resurser nu åker uppåt i seriesystemet med en hastighet som gjort Åshöjdens BK och Östersund FK avundsjuka skapas det stora möjligheter.

För alla vi som har studerat effekterna för hotellindustrin när aktörer som Hotels.com och deras konkurrenter tagit hand om mervärdet genom att äga kunden känns det naturligt att alla större aktörer över tid ser en egen kontroll över biljetterna som enda vägen framåt.

DAN PERSSON

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: