Han byter AIK mot öl – nu lämnar han Gnaget

FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Niklas Nestlander lämnar jobbet som kommersiell chef för AIK Fotboll. Nu blir Nestlander sponsorchef för Åbro Bryggeri.

– Jag ska ansvara för Åbros sponsring och försöka ta ett helhetsgrepp kring den. AIK Fotboll är bara en av många föreningar som Åbro sponsrar. Kalmar FF, BP, IFK Göteborg, ÖIS och Gais inom fotbollen är andra. Lägg därtill innebandy, trav, ishockey och speedway, arenorna Nya Ullevi och Gamla Ullevi samt Bråvallafestivalen, så förstår du att det gäller att ha en klar idé och tanke kring sponsringen.

Du kommer från en tjänst som kommersiell chef för AIK Fotboll. Kan vi förvänta oss ett ännu större engagemang i AIK Fotboll från Åbros sida nu…?

– Ha-ha, det vet man aldrig. Åbro har sponsrat AIK Fotboll i 22 år, ett av de längsta sponsorskapen inom svensk idrott, och det kommer att fortsätta. Det handlar nog mer om att aktivera Åbros sponsorskap på ett ännu bättre sätt genom att skapa intressanta aktiviteter för målgruppen AIK:are.

Vad är bra sponsorskap?

– Som sponsor: att ta ett ansvar för sina sponsorpengar, både genom att aktivera sitt sponsorskap samt att göra samhällsnytta. Som rättighetsinnehavaren: att hjälpa sponsorerna att aktivera sig hela året, inte bara i samband med eventet eller matchen. Tiden när det räckte att erbjuda biljetter, middag och sponsorskyltar till sponsorerna är sedan länge över. Det kan sponsorerna köpa som enstaka paket till de matcher de är intresserade av. Nu gäller det att skapa engagemang och passion för varumärket. Där är kombinationen sociala händelser och öl alldeles utmärkt.

– Sponsorerna behöver också bli bättre på digitala medier – att skapa kampanjer och engagemang i sociala medier – och att vara framträdande inom samhällssponsring, CSR.

Vad är du mest stolt över under dina tre år på AIK Fotboll?

– Jag är stolt över varje affär jag gjort för klubben. Men framför allt är jag stolt att jag lyckades bygga upp säljsidan och lämna över till Sportfive med väl fungerande strategier och system – alltifrån att implementera säljstöd, CRM-system och tydliga paketeringar – och de kampanjer vi skapade med hjälp av oerhört engagerade AIK:are som arbetar ideellt för föreningen. Paint it black-kampanjen är speciell för mig. Den gav AIK både utmärkelser här hemma och omnämnande av Uefa internationellt. Den hjälpte dessutom klubben att nästan sälja ut premiären på Friends Arena, 43 466 åskådare mot Syrianska. Det är fortfarande klubbens publikrekord där, trots att flera derbyn spelats.

Vad kommer du att sakna mest från AIK Fotboll?

– Kontakten med spelare och ledare samt det engagemang som finns kring klubben. Det är också något visst att arbeta med idrott och få vara med om alla känslor som uppkommer vid vinst och även förluster.

Slutligen: vem vinner Allsvenskan i fotboll 2015?

– Jag tror att Andreas Alm äntligen får sin efterlängtade titel som huvudtränare!

IDROTTENS AFFÄRER

MISSA INTE!

– Allt om AIK – Gå till FotbollDirekts AIK-sida
 Brittiska tidningens hyllning till AIK-fansen: ”Utter insanity on away days”
 AIK:s Tifo-grupp tillbaka – därför kör de i gång verksamheten igen

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: