PÅ FD: Brinner för fansen – ”Dubblar på Gamla Ullevi”

FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER

Björn Hamberg hade en vision. I dag efter många timmar och mycket ansträngningar börjar han se belöningen. Det som ska gynna åskådarna och fansen vid stora evenemang.
Köer till biljetter och försäljning är en återkommande syn på arenor. Nu har Björn Hamberg skapat en app som underlättar betydligt.

Björn Hamberg startade Intreat 2012 och har byggt upp en plattform för att enkelt handla via mobilen på matchen. På Gamla Ullevi i Göteborg har systemet varit igång i en och en halv säsong och snabbt blivit en naturlig del av besöket för åskådare.

Köper direkt i app

Så här fungerar det – besökaren köper det hon eller han vill äta eller dricka direkt i Intreat-appen, betalar med sitt kort och visar sedan upp kvittokoden i kassan där personalen snabbt serverar.

– På Gamla Ullevi dubblade vi farten på kioskförsäljningen och intäkterna ökade med 9,2 procent  för arenan, berättar Björn Hamberg.

Där som överallt i övrigt vill alla handla samtidigt, typ halvtidspausen.

Han ser sin produkt både som en mobil handelsplattform och en kommunikationskanal för fansen.

– Absolut. Det är ett smidigt och snabbt sätt att minska köerna på evenemang och dessutom en möjlighet för klubbarna att prata direkt med och till sina fans och ge dem personliga erbjudanden utan att behöva göra egna teknikinvesteringar.

Nya kända delägare

Hamberg själv är entusiastisk över mottagandet och ser nu stora möjligheter till utveckling.

– Det finns en enorm potential. Jag tänker på toppklubbarna ute i Europa där åskådarna är så många fler. Med en smidigare hantering vid köp tjänar de pengar, stora pengar.

Onekligen har appen framgång. Annars skulle inte Lagardére-ägda bolaget Sportfive anta produkten och hjälpa till med introduktionen hos de stora klubbarna.

Han har också förstärkt på ägarsidan. Patrik “Bjärred” Andersson, förre fotbollsproffset, och Ninna Engberg, tidigare chef på Globen, hör nu till delägarna.

– Mitt intresse för Intreat är baserat på känslan av att kunna engagera supportrarna på en helt ny nivå, det här känns spännande, säger Patrik Andersson.

Startar crowdfunding

Björn Hamberg vill åstadkomma en snabb expansion och har nu tagit beslutet att öppna möjligheter till investeringar i företaget för desto fler människor.

– Med crowdfunding vill jag få flera delaktiga.

– Det känns extra spännande att gå ut direkt till alla supportrar med möjligheten att få vara med på en spännande resa. Vi ser att det finns ett starkt intresse för kombinationen av enkelhet och den kommersiella kraften i supporterkulturen, säger Björn Hamberg.

Han har varit med om starta och leda företag sedan han var 21 år. Som både entreprenör och innovatör har han skaffat sig erfarenhet, både av med- och motgångar.

– Jag har lärt mig att det finns system, processer och sätt att göra saker som underlättar. Som innebär att det är lättare att gå hela vägen. Många människor kan ha bra idéer, men det svåra oftast är att omvandla idén till en innovation, en prototyp eller en färdig produkt.

Han har skaffat något av sina egna ledord. Det blå havets” strategi – där du ska försöka hitta en del av “havet” som inte är fullt av fisk, en plats där du kan växa dig stark innan andra fiskar börjar dyka upp.

Thomas Ejderhov

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: