McDonalds kupp fick Bajen-fansen rasa – nu backar hamburgerkedjan
McDonalds använde Hammarbys klubbmärke i en annons. Bajenfansen rasade – och nu backar hamburgerkedjan.
– Vi valde att plocka ner annonsen så fort som möjligt, så den togs ner samma dag, säger André Singh, franchisetagare till bland annat McDonalds Folkungagatan, till Dagens Media.
Det är en annons för McDonalds på Folkungagatan som sattes upp i helgen som fått Hammarbyfansen att gå i taket. Folkungatan på Södermalm, klassisk Hammarbymark. Något hamburgerkedjan valde att slå mynt av. På en annonsskylt hade McDonalds-loggan fått kransen från Hammarbys klubbmärke runt sig. Något som fick fansen att reagera.
– Det var några som blev ganska upprörda och nu måste vi sätta oss ner tillsammans med byrån och titta på vad det var som hände och varför det blev som det blev, säger André Singh, franchisetagare till bland annat McDonalds Folkungagatan, till Dagens Media och fortsätter:
– Det var framförallt på Twitter som många blev arga. Jag antar att de inte tycker att det är okej att Hammarbys logotyp kopplas ihop med McDonalds. Vi valde att plocka ner annonsen så fort som möjligt, så den togs ner samma dag.
Han berättar vidare att man gärna ser ett möte med Hammarbys ledning för att diskutera det inträffade.
– Det är självklart att vi måste ta allt på allvar så vi får ta ett möte med Hammarby och prata om det här, säger André Singh till Dagens Media.
Centralt hos McDonalds så frånsäger man sig ansvar för det inträffade.
– Hur vi jobbar spelar inte så stor roll i det här sammanhanget. Franchistetagarna är ansvariga för sina egna restauranger och det som sker kring dem med till exempel annonsering, säger Håkan Ström, tillförordnad presschef på McDonalds Sverige, till Dagens Media.
Den här artikeln handlar om: