IDROTTENS AFFÄRER: ”Vanliga åskådare 2-3 gånger mer värda än Hardcore-fans”

FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER

Sällanbesökarna ger störst intäkter
Fullsatt och slutsålt – drömmen för en arrangör, men vägen dit är krokig.
Ticket Technology Forum pågår i London. Dan Persson är på plats, det här älskar han och i sin rapport berättar han varför vi andra berörs av det som framkommer.

Arenabiljett och kulturbiljettbranschen i Europa träffas en gång per år på Ticket Technology Forum. Det är den perfekta platsen för mig att vara på, ett nördarnas paradis. Trebokstavskombinationerna flyger genom luften och det framstår som trendigt med flera par glasögon.

I Sverige säljs det biljetter till sport, konserter, festivaler för ca 6 miljarder per år. Lägg till ca 2 miljarder i konsumtion under eventet och ca 20 miljarder i omsättning på resor, boende, restauranger och shopping som eventet genererar så är det här en industri som är viktig att följa.

I Europa är siffran högre även per capita. Det är en konsekvens av att vi är för få per kvadratkilometer i Sverige. Belgien med samma befolkning och ca fem procent av ytan har genomgående ca tio gånger fler människor inom samma avstånd från arenan (om nu någon räknar och inte får det att stämma beror det på att vi har ett antal kluster med mycket folk och ett stort område helt utan arenor).

Inte köpas, de måste säljas…

Det är motstridiga bilder. Det finns två utställare som marknadsför printers och ser den tryckta/printade biljetten ”as a part of the experience” medan andra pratar om att i framtiden som började i går så är alla biljetter helt virtuella och finns i våra mobiler medan printade biljetter antingen inte finns eller kostar 20 kronor extra.

Den genomgående trenden här är det jag skrivit om i några år nu – eventbiljetter kommer inte i framtiden inte att köpas i samma utsträckning. De måste säljas.

I Sverige har vi sålt biljetter till företag och VIP-kunder medan publiken köpt dem. Det måste vi ändra på och biljettföretagen är bland de aktörer som skall ge arenaoperatörerna verktygen att göra så.

Går inte att hänga med

Teknikleverantörerna och ett mindre antal professionella aktörer ligger numera inte före de publiksegment som benämns som early adopters medan den minst förändringsbenägna delen av publiken och de minst kunniga arenaoperatörerna ligger hopplöst efter. För publiken handlar det om naturliga generationsskiften och för de arenor som inte utvecklas fort nog om ökade förluster.

I synnerhet på mobilområdet går utvecklingen så fort att det i praktiken inte går att hänga med. En enkel slutsats är numera att allt som ni gör för att ni gjort det förut med stor sannolikhet skapar lägre intäkter.

Kan vi repetera och försöka läsa samma mening igen lite annorlunda formulerat. Det är troligt att allt vi gör på samma sätt som 2012 med stor sannolikhet skapar lägre intäkter.
Så annorlunda förändringstakt

Orsaken är att en växande del av befolkningen ändrar beteendemönster i en ökande takt. Det nya som ställer många modeller på huvudet är förändringstakten. Det tog 30 år innan 80 procent av befolkningen hade radio. Det tog 20 år innan 80 procent hade tv. Innehav av dator från första PC:n i slutet av 70-talet till 80 procent tog 20 år. Det tog åtta år innan 80 procent av svenska 11-åringar hade en smartphone.

Det vi tror oss veta idag är följande:

• Live sport attraherar och fortsätter att attrahera.

• Andelen hard core-supporters minskar sakta men stabilt.

• Utanför hard core-supporters är kraven på bekvämlighet, kvalitet och tidseffektivitet ökande.

• Sällanbesökare är värda två-tre gånger så mycket som frekventa besökare i intäkt per utnyttjad matchstol.

Vi vet också att:

• Vi vill att besökarna bokar tidigt, via nätet (dator mobil)

• Pappersbiljetter är olönsamma och har stora dolda kostnader.

• Biljetter som säljs vid arenan i direkt anslutning till eventet innebär att vi saknar kontroll över vårt eget event.

• Det finns en mycket stor diskrepans mellan vad besökarna kan tänka sig betala och det pris som satts för eventet, detta åt båda håll, men mer uppåt än nedåt.

• Rabatter är ett långsamt sätt att begår självmord.

• Om x antal år kommer ingen säga sociala media, vi kommer bara säga media.

Det vi lärt oss idag tisdag på konferensen är utifrån ovanstående följande:

Framgång   Nedgång

Mobilen som kanal                Pappersbiljett

Sociala media                      Traditionell marknadsföring.

Egen relation med kunden   Känner inte individen

Proaktivitet                           Reaktivitet
Min slutsats är följande

1: Det finns mycket goda möjligheter att öka intäkter för branschen.

2: De som inte förändrar sig, agerar och satsar kommer att förlora pengar.

Med tanke på hur snabbt utvecklingen går borde jag spara den här krönikan, ta fram den om två år och peka på de fyra som agerat och ökat intäkterna och de 40 som inte agerat och förlorat.

Den stora frågan är självfallet varför så många väljer att tillhöra förlorarna, vilket varje beslut att inte satsa, inte förändra innebär. Idrott i allmänhet och kommersiell idrott i synnerhet handlar trots allt om att vinna.

DAN PERSSON

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: