AIK:s lösbiljettsproblem: ”Vi har gjort en analys av det”

DUBAI. AIK sålde färre biljetter än beräknat förra säsongen. Nu har klubben analyserat problemet och tror sig ha hittat lösningar.
– Lösbiljetterna förra året sålde dåligt men vi har gjort en analys av det, säger VD:n Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

Årskortsförsäljningen gick bra, men lösbiljetter sålde inte i den utsträckning AIK hade hoppats förra året.
– Nej, vi tappade på våra matchintäkter. framför allt sålde vi ganska få lösbiljetter. Vi hade en bra årskortsförsäljning på ungefär 16 000. Men lösbiljetter var dåligt faktiskt. Det var framför allt några matcher som stack ut negativt där, säger VD:n Thomas Edselius.

Vad har ni gjort för analys av det?
– Det har vi analyserat ganska bra. Och det är massa faktorer. Vad saknade man på arenan? Varför kom man inte på matcherna? Jag tänker inte gå ut och säga allt nytt som händer här för det vill också arenan kommunicera, men som många känner till byggs det upp ganska mycket på etage 2 och det är därför den är avstängd på cupderbyt. Men det kommer ske saker med utbudet i kioskerna, vi jobbar med akustiken även om jag inte vill kommunicera exakt vad det är vi gör där.
– Nu har vi också till matcherna mot Djurgården och Hammarby byggt om södra till ståplats. Normalt sätt är det ju familjeläktare där och stolar men vi gör om det till ståplats. Det kommer det vara redan i
cupmatchen.

Två ståplatsläktare är ett viktigt beslut, anser Edselius.
– Ett minne för mig är Råsunda-tiden med två stora klackar som står och sjunger mot varandra. Det är för mig en stor del av Stockholmsderbyn och det får vi till nu också. Plus att vi också kan ta in fler åskådare i och med att det är ståplats. Jag tror kapaciteten ökar från 4000 till 5500, däromkring. Så det tycker jag är väldigt kul och bra för oss.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: