PÅ FD: MFF:s publiksuccé – men ändå chanslösa mot Bajen-effekt

Malmö FF:s Champions League-effekt håller i sig.
Publiken ökar stort jämfört med i fjol. Från 5 500 årskort  för ett år sedan till i nuläget över 8 000. 

– Vi ligger bra till. Intresset är stort och målsättningen för oss är över 10 000 årskort, säger MFF:s mediachef Peter Åhlander till FotbollDirekt.se.

Malmö FF går stort framåt. Mästarna upplever en storskalig ökning i årskortsförsäjningen. I fjol visade skåningarna upp 5 500 sålda.
I dag är den siffran över 8 000. Champions League-auran består. Nyfikenheten kring MFF:s nysatsning ökar. Tobias Sana och två toppnorska namn.

Vidare. Svenska mästarna är så stora favoriter att spelbolagen satt ett odds på under 2,00 gånger pengarna för ett tredje raka SM-guld.

Nu ser årskorts-totalen ut att gå långt utöver förra årets 9 200. En siffra på mellan 10 000-11 000 på gång.
– Vi har en stor och trogen publik och har konstant varit etta eller tvåa över i stort sett hela 2000-talet. Det har varit MFF och AIK som har dominerat, säger Malmös mediachef Peter Åhlander till FotbollDirekt.se.

– Intresset är stegrande. Ja, vi kommer att slå 9 200 som vi sålde i fjol. Målsättningen för oss är över 10 000, fortsätter han. Det här är ännu ett bevis för vilken stor och trogen publik vi har.

Men trots de fina siffrorna så är Malmö krasst chanslösa mot nykomlingen Hammarby. Ett Bajen som redan närmar sig 14 000 i försäljning. Det är en siffra som exempelvis är på samma nivå som MFF:s Allt time high från 2005, då 14 105 årskort.

Malmö likaledes klart efter AIK, vars senast presenterade siffra är 10 010.

– Det är klart att vi alltid vill vara nummer ett. Vi vill självklart alltid vara nummer ett. Men det är alltid kul med konkurrens och att svensk fotboll fått upp ett publiklag som Hammarby. Det kan bara vara positivt för svensk fotboll.

Hur ser du på ert rekordår från 2005…?

– Året innan hade vi dragit 20 000 åskådare i snitt. Det är väl det högsta allsvenska publiksnittet i modern tid. Det var speciella år. När vi vann SM-guld då så hade Malmö inte vunnit på 20 år. Men vår stora publik ha alltid funnits där. Vi har konstant haft en hög publiknivå över hela 2000-talet.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: