Bajens publiksuccé – redan nu mot budget: “Helt skruvat”

Hammarbys start på nyförsäljningen av 2015 års säsongskort blev en jättesuccé – över 1 000 biljetter sålda på en kvart, och på söndagskvällen är Bajen uppe i närmare 11 400 säsongsbiljetter totalt.
– Vi hade ju ett bra tryck i fjol och känslan har varit; hur mycket större kunde det egentligen bli? Men det tycks fortsätta på samma sätt, förväntningarna är väldigt stora, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.

Under vintern har Hammarby-supportrar kunnat förlänga sina årskort från i fjol samt klackbiljetter. Klockan tio på söndagen öppnade nyförsäljningen för sittplatser och det smällde till direkt. Över 1 000 såldes på en kvart, och vid lunchtid konstaterades att Bajen nått över 11 000 säsongskort totalt.

– Första halvtimmen var det helt skruvat. Det funkar så när man ska köpa, att man låser upp de platserna man vill ha, och vi hade 1 200 online redan de första minuterna efter att vi hade öppnat försäljningen, säger Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.

Hammarbys biljettchef låter genuint överraskad över det snabba gensvaret vid starten på söndagsförmiddagen.

– Majoriteten av de bästa platserna var ju redan tagna av de som förnyat sina säsongskort från i fjol, och vi hade redan sålt lite drygt 9 000 där inför i dag. Så jag gissade att folk skulle ta det lite piano i dag faktiskt, men så blev det inte riktigt.

Ett eget rekord för säsongskort var slaget redan innan dagens öppning. Av naturliga skäl var det svårt att nå de här siffrorna när man spelade på Söderstadion, och första hela året på Tele2 Arena i fjol så landade det på 8 400 inklusive sponsorsbiljetter.

Vid sjutiden på söndagskvällen är Hammarby uppe i 11 385 sålda säsongskort totalt. När många av de bästa platserna är borta så tror nu Nilsson att det kan lugna ner sig. Men det är också långt kvar till säsongsstart, och Tele2 Arena tar som bekant 30 000. Ett stopp för hur många säsongskort man kan sälja finns, men det ligger en bit bort.

– Om du tittar på arenan uppifrån, så har vi ju egentligen hela södra sidan som går bort, den säljer vi inte som säsongskort då en stor del är vigd för motståndarsupportrar och det finns en logistikdel i det hela med utgångar från den läktarsidan av arenan också.

– Sedan har vi en stor del uppbokad nu, så visst, det finns ju ett tak. Vi får följa utvecklingen nu den närmsta tiden, det kan också vara så att det stannar upp nu lite när många av de traditionellt bra platserna är sålda.

Om ni har hela södra sidan som går bort och över 11 000 säsongskort sålda nu, hur långt bort är taket då?

– Mellan tummen och pekfingret… taket bör ligga någonstans runt 18 000, men då är det inklusive sponsorplatserna och de är inte medräknade i den siffran vi har nu. Mycket mer än så går det inte att sälja.

Hammarbys vd Henrik Kindlund berättade för FD i december att klubben budgeterat med ett publiksnitt på 15 000 i allsvenskan. Att man når budget sammanlagt, hur pass nära är det nu?

– Det är klart att det skulle överraska väldigt om vi inte gör det. Nu har vi ju budgeten i två delar, en för säsongskort och en för lösbiljetter. Man kan säga att förväntningarna på säsongskorten, de har överträffats redan nu. Sedan får vi förstås se hur säsongen utvecklar sig sportsligt när allting väl drar i gång, det spelar förstås in för biljettförsäljningen hur laget gör det.

– Men det här som visade sig i dag, jag hade ärligt inte väntat mig detta. Vi hade ju ett bra tryck i fjol och känslan har varit; hur mycket större kunde det egentligen bli? Men det tycks fortsätta på samma sätt, förväntningarna är väldigt stora.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: