AVSLÖJAR AIK siktar mot ny succékampanj: ”Top secret”

Flera tusen ramade in AIK:s träningspremiär. 2 000 på Skytteholm i början av januari. Och i dag avslöjas att en ny kampanj ska följa upp fjolårets succé, ”Vi är inte ni – vi är AIK”.
– Ja, vi planerar för en ny kampanj men hur den kommer att se ut kan jag ännu inte avslöja, säger vd Thomas Edselius till FD. 

AIK satte i fjol rekord för svensk fotboll när 16 000 säsongskort såldes.
En framgång som nåddes genom en mycket sinnrik marknadsföring som massmedialt slog igenom stort för Solnaklubben.

Kommer ni håg hur det såg ut förra vintern? när AIK kallade till presskonferens. Då avtäcktes kampanjen; ”Vi är inte ni”.

AIK:s ordförande Johan Segui utbrast under den uppmärksammade PK:n följande:
– Det här är klassisk hybris.

Så här lät det vidare när det famösa budskapet kablades ut i idrotts-Sverige:
”Vi är allsvenskans självklara mittpunkt. Fotbollssveriges brinnande eld. Det här är inget vi själva har hittat på, att det är AIK mot inte AIK. Vår motståndare behöver inget namn, för vi är allas motståndare. Vi är allas derby. Allas sömnlösa natt. Det är en mot alla, alla mot en och vi trivs med det. Vi är AIK. Vi är inte ni”, sade bland annat Ola Rapace som agerade berättarröst i AIK:s kampanjvideo ”Vi är inte ni”, som presenterades på biografen Zita.

En effekt av marknadsföringegreppet blev även att på alla AIK.s matchbiljetter utelämnades motståndarnas namn. Biljetterna till den allsvenska premiären märktes med, ”AIK mot inte AIK”.

Nu vill AIK lyckas med en ny lika stort uppmärksammad kampanj. I dag avslöjar AIK-chefen Thomas Edselius följande för FD.
– Jag kan lova att vi har nya spännande saker på gång. Det kommer att bli någon sorts kampanj. Men exakt hur den kommer att se ut vill vi inte avslöja, säger i dag Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

– Vi har sett hur väl det fungerade i fjol och kommer att satsa på en ny kampanj.

– Nej, vad det handlar om är som sagt hemligt, men att det är spännande saker på gång, så mycket kan jag säga.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: