Bajens publikboom: “I allsvenskan ska vi snitta 20 000”

Fortsatt ökenvandring i superettan. 2014 blir av allt att döma Hammarbys femte raka säsong i näst högsta serien. Ändå bara växer publiken – hemmasnittet har gått upp med nästan 6 000 sedan 2010:
– När vi kommer tillbaka till allsvenskan så ska vi kunna ha ett hemmansnitt på 20 000, det ska absolut vara möjligt att nå, säger Hammarbys vd Henrik Kindlund till FotbollDirekt.se.

Hammarby vann i går borta mot Varberg (1-0) och chansen på allsvenskan finns fortfarande, men bara i teorin. I klubben är man inställd på ännu ett år i superettan. I år var förväntningarna på avancemang större än någonsin tidigare. Men ännu en besvikelse. Många frågar sig hur länge fansens tålamod ska hålla.

Sanningen är att publiken vuxit med motgångarna. Hammarbys hemmasnitt har stadigt vuxit under åren i superettan – från 6 864 2010 till 12 509 hittills i år. En ökning på närmare 6 000 åskådare. I år hjälpta av sista säsongen på Söderstadion och flytten till Tele2 Arena, men tendensen är tydlig – för varje år har man ökat snittet. I allsvenskan är bara AIK (19 352) och Malmö FF (15 368) bättre.

– I år handlar det förstås en del om att vi har flyttat, vi har haft de sista matcherna på Söderstadion och fått inviga en ny fantastisk arena, det har dragit upp snittet, säger Henrik Kindlund.

– Men sedan har vi blivit mycket bättre på att nå ut. Dels tror jag att vi når ut bättre till vår publik via egna kanaler, med vår hemsida och på sociala medier. Och våra supportrar är bättre organiserade. Bajen Fans har gjort ett fantastiskt jobb och har gått från 1 500 medlemmar 2010 till över 8 000 nu, det är otroligt.

Hammarbys vd ser fortsatt stora möjligheter till ännu större publik. Inte minst vid ett allsvenskt avancemang:

– När vi kommer tillbaka till allsvenskan så ska vi kunna ha ett hemmansnitt på 20 000, det ska absolut vara möjligt att nå, vi har en sådan bred bas att stå på. Vi hade 29 000 (Tele2-premiären) mitt i juli, då vet vi att vi har en enorm potential.

– Vi har en kärnpublik på 6 000-7 000 som kommer varje match oavsett. Sedan handlar det om att nå ut till de som lite fult kallas marginalsupportrarna. Jag skulle inte säga att vi är på ruta 1 här, men kanske ruta 2. Det finns väldigt mycket mer att göra, vi är långt i från framme i arbetet med att locka ny publik.

Framför allt barn och barnfamiljer är en publiksektor som ökat markant – återväxten är god inför framtiden konstaterar Kindlund.

– Vi är upp 450 procent i biljetter för barnfamiljer, och jag vet att AIK har något liknande. Jag vet inte hur det är med Djurgården men jag kan tänka mig att det är samma där.

– Många lyfter fram att barnfamiljer stannar hemma från matcherna på grund av oroligheter på läktarna, men det stämmer ju inte alls. Tvärtom, de är fler än någonsin i Stockholm. Intresset för fotboll är enormt, återväxten är väldigt god.

Med tanke på förväntningarna på den här säsongen och som det har blivit, finns det inte en risk för backlash publikmässigt nästa år?

– Det är klart att förhandsförsäljningen kanske går ner lite. Jag tror att vi får svårt att nå 10 000 säsongskort nästa år. Men vi jobbar ju hela tiden mot bättre sportsliga resultat – kommer resultaten då vet vi att publiken kommer också.

– Vi har också en fördel gentemot AIK och Djurgården och det är att vi har en stor del av vår publik boendes nära arenan. Det gör att det är enkelt att ta sig till match, och vi får större publik på “svåra” tider och datum. Sedan får vi inte glömma att vi har otroligt lojala supportrar. Jag menar, 14 200 senast mot Sundsvall efter det som hände innan mot Gais… det var många som trodde att det skulle bli tomt där. Det är fantastiskt.

Fakta, Hammarbys publiksnitt i superettan:

2013: 12 509 (två hemmamatcher återstår)

2012: 8 463

2011: 7 953

2010: 6 864

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: