Blåvitts “gnagar-hån” mot AIK

Stark rivalitet, utsålt Gamla Ullevi och dessutom guldstrid. Om en vecka möts IFK Göteborg och AIK  – då satsar Blåvitt på en annons AIK symboliseras av en liten råtta som kaxar upp sig mot IFK-spelaren Lasse Vibe.
– Annonsen anspelar på den antagonism som finns mellan oss, men jag tycker det är på ett harmlöst sätt, säger Blåvitts marknadschef Andrej Häggblad till GT.

IFK Göteborg-AIK kan vara ett av de största hatmötena i svensk fotboll som inte är ett derby. Nästa måndags match är i princip utsåld och för att boosta matchen ytterligare så kör Blåvitt en annons på sin hemsida – danska nyförvärvet Lasse Vibe stirrar ner på en råtta, som ska symbolisera “Gnaget”.

– Vi tittar på hur en annons bäst skapar uppmärksamhet och driver biljettförsäljning. Mot lag som vi har en naturlig antagonism blir det ofta lättare, säger marknadschefen Andrej Häggblad om annonsen.

– Vi har fått massor av positiva reaktioner, med supportrar som delat bilden på Facebook och som hört av sig och vill ha bilden.

Några reaktioner från AIK-håll har man inte fått:

– Nej, jag skulle vilja säga att annonsen är ganska harmlös. Vi har gjort mer provokativa saker mot AIK tidigare. Det är viktigt att värna om att vi ska kunna fortsätta uttrycka oss på det här sättet – det ska finnas rivalitet i fotboll, annars är mycket förlorat, säger Häggblad.

– Vi gjorde bilden för att det är en stormatch och en stor rivalitet, som du kanske känner till bättre än jag, säger Lasse Vibe, som anlände till Blåvitt från danska SönderjyskE först i somras. Vibe tycker att bilden är på “rätt” sida gränsen.

– Annars hade nog inte klubben skickat mig till fotograferingen.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: