AIK vill öka – så ska försäljningen växa
AIK Fotboll inleder ett samarbete med IT-företaget Data Talks. Detta genom en digital satsning på marketing automation för att strategiskt utveckla supporterengagemanget.
– Vi tar nu ett samlat grepp om den digitala marknadsföringen och ser fram emot fortsatt fina resultat med ökat engagemang och en ökad försäljning, säger AIK Fotbolls biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg till egna hemsidan.
De nyblivna svenska mästarna vill med hjälp utav samarbetet få en ännu större förståelse för vad sina supportrar vill ha. Fansen intressen ska komma i fösta hand. Nu vill AIK personifiera kommunikationen alltmer. Det så att föreningen i större utsträckning kan öka försäljningen av biljetter och merchandise, så kallad kringförsäljning.
Till slut föll valet på Data Talks och SALESmanago marketing automations verktyg. Beslutet togs efter ett väl genomfört test hösten 2018. Där visades de positiva värdena upp i form av att ha en mer personlig dialog med AIK:s supportrar. Samarbetet startade under vecka 48 och löper sedan dess vidare.
– Vi tar nu ett samlat grepp om den digitala marknadsföringen och ser fram emot fortsatt fina resultat med ökat engagemang och en ökad försäljning. Data Talks erfarenhet inom området sport är en garanti för långsiktig framgång, säger AIK Fotbolls biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg till egna hemsidan.
Data Talks vd förklarar hur han ser på samarbetet:
– Det är mycket roligt att AIK Fotboll, med ett av Sveriges starkaste varumärken, valt att samarbeta med oss. Det är ett bevis på att våra erbjudanden inom martech får ett bra gensvar också i sportbranschen. Samarbetet med AIK Fotboll ger oss ytterligare en partner inom fotboll, ett område där vi kommer att fortsätta växa under 2019, säger Data Talks vd Stefan Lavén till egna hemsidan.
Den här artikeln handlar om: