EXKLUSIVT: Ligger damernas succé bakom Bajens publiktapp?
Ligger damernas succé bakom Bajens publiktapp?
Hammarby drog 17 600 åskådare igår kväll mot Sirius. Nu kan man bli slagna av sina egna damer som väntar kunna dra närmare 20 000 i helgens toppmöte på Tele2 Arena.
Ikväll spelar Hammarby i herrallsvenskan mot Sirius och har sålt dryga 23 000 biljetter, men inte nog med det: Samtidigt så har damerna sålt nästan 11 000 till helgens seriefinal mot BK Häcken, en match som till sist ser ut att generera runt 20 000 åskådare till Tele2 arena.
Med det sagt så är det lätt att undra över om damerna för första gången i Hammarbys historia kommer att dra större publik än herr-stjärnorna?
Börjar en del Bajenfans välja damerna före herrarna?
Det vill jag låta vara osagt – men klart är hur som helst att trenden i år har varit vikande efter ett fjolår som gav Hammarby Fotboll (herrarna) den högsta genomsnittpubliken i allsvenskan genom tiderna med över 26 000 åskådare.
I år är den siffran nere i 23 000, detta samtidigt kvinnornas snitt nu är uppe i över 3 000 per match – samt med storpublik på gång i helgen mot BK Häcken som kommer innebära att Hammarby Fotbolls damer får över 4 000 i snitt i damallsvenskan 2023.
Det är ett högre publiksnitt än flera lag i herrallsvenskan och majoriteten av klubbarna i superettan.
I en jämförelse så tappar vare sig AIK eller Djurgården publik på herrsidan och har inte minst damer som inte alls konkurrerar på samma vis med blygsamma snitt på 400, respektive 800 åskådare per match.
En analys är svår att göra, men nog väcker det här frågor.
Sportfinansanalytikern Dan Persson och supportersprofilen Simon Sandström, välkänd eldsjäl kring Hammarbys damsida - väcker ändå likväl farhågor i ämnet.
Persson bedömer att Hammarbys uppgång på damsidan kan ha en negativ påverkan på herrfotbollen.
– Lite kommunicerande kärl har man också. Det vill säga uppgång med publiksiffror i damfotboll, innebär också att man tappar en del åskådare på herrarnas matcher, säger Persson och fortsätter:
– Det handlar än så länge inte om så stora mängder, men kanske 1 på 10 eller 1 på 7 åskådare. Var sjunde ny åskådare på damfotbollen är en mindre på herrfotbollen, säger han och resonerar:
- Man har ju då redan varit på fotboll under en vecka och många gånger orkar eller så har folk inte tid att gå på två matcher i veckan, många tycker dessutom att det är skönt att titta på damerna i en miljö som är snällare och utan våld och oroligheter.
Simon Sandström ser på utvecklingen så här - Sandström är ju ett namn som är djupt engagerad på båda sidor inom Hammarby Fotboll.
- Jag gillar inte att ställa damer och herrar mot varandra. Hammarby har något unikt med sin dampublik som också har en egen tifogrupp, egna supportergrupper, capos mm.
- Men med tanke på att det blir en uppgång med dryga 2 000 för damerna i snitt i år från förra året så är det klart att det säkert är en del som tråkigt nog tvingas göra ett val.
- Det är inte gratis att gå på fotboll och det kan bli för mycket att gå på både dam- och herr.
Simon Sandström fortsätter eftertänksamt och vidgar perspektiven ytterligare.
- Jag tror framförallt att damernas framgångar kan ta publik från herrarna såhär i slutskedet av säsongerna. Damerna kan ju säkra CL-kval på söndag och går för guld. Herrarna är i ingenmansland. Söndagens seriefinal för damerna är helt klart bra mycket hetare än dagens herrmatch mot Sirius, säger han och avslutar:
– Jag tycker Hammarbys enorma publiktapp och diff mellan antal sålda biljetter och de som faktiskt besöker matchen på herrarna - är underligt. Om det har med damerna att göra eller faktiskt är något fel på biljettavläsningen, det är ju frågan?
- Är det säsongskortsinnehavare som inte nyttjar sina biljetter tycker jag man behöver se över vad som ska krävas för att få sitta på dessa platser. Säsongskort ska inte vara ett sätt att säkra en plats på de mest attraktiva matcherna, det är ett kort för de mest engagerade fansen som vill se varje match.
- Med detta sagt vill jag verkligen trycka på hur häftigt det är att Hammarby Fotboll har det här trycket kring sina damer. Det är unikt med denna supporterkultur på damerna, och det inte bara i Sverige, utan även internationellt.
***
”Ola Gustavsson är rutinerad nyhetschef på FotbollDirekt. Han levererar dagligen nyheter och exklusiva vinklar och kittlande avslöjanden kring spelet bakom de allsvenska kulisserna. Läs även det matiga inslaget “Olas News” som publiceras flera gånger i veckan.”
TV:
Den här artikeln handlar om: